AI går offshore med HempaWise: Sparer tid og ressourcer
Director of AI & Automation hos Hempel A/S Emilie Lundblad har taget hul på AI, og det er der besparelser i.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, Danish Offshore Industry, DOI.dk

Årlig besparelse på op til 6000 timer per produkt:
AI går offshore med HempaWise: Sparer tid og ressourcer

10. APR 2024 10.10

Den danske malinggigant Hempel er allerede erfaren inden for offshore-segmentet – men en chatbot har alligevel ændret spillet. Det er på en måde nyt land, hvad der er sket hos Hempel, for firmaet med hovedsæde i Lyngby nord for København. Firmaet er begyndt at anvende AI, og det har båret frugt.

- Vi har lavet en lille AI chatbot, der hedder HempaWise, forklarer Emilie Lundblad, Director of AI & Automation hos Hempel A/S, og uddyber:

- Bare på ét produkt kan vi have brugt op til 6000 timer om året på dokumentationen tidligere. AI kan nu give svar om fx overfladebehandling til en offshore vindmølle.

Ved svar fx ved overfladebehandling til en vindmølle eller en anden offshore installation, så er en ting altid central.

- Når du får et svar af HempaWise, så er der fuld gennemsigtighed. Der er altid den underliggende dokumentation. Hvis der ikke findes en underliggende dokumentation, så svarer den, at der ikke findes underliggende dokumentation, fortæller Emilie Lundblad.

Brugere af AI vil kende til, at der kan opstå situationer, hvor der bliver digtet i svarene. Hos Hempel er der også taget højde for, hvor korrekt svaret skal være. Her bliver der arbejdet på et niveau, hvor der kun gives svar, som kan bakkes op af dokumentation.

- Vi har sat den meget, meget højt i, hvor sikker den skal være. Vi arbejder på at komme op på 100 pct., fortæller hun.

AI med firmaværdier intakt

Men det er ikke kun, at det skal være korrekt, der bliver nemlig også arbejdet på andre parametre.

- Vi lægger flere lag på, så den kender tonen, dens rolle, og både vores værdier, men også hvad der ikke er vores værdier i Hempel, fortæller Emilie Lundblad.

Det kan også ende med meget konkrete svar, hvor det ikke behøver at være kompliceret.

- Jeg stillede et spørgsmål om, hvad vi kan tilbyde til offshore vindturbiner, og så kommer den med et bud netop på det, siger Emilie Lundblad.

Normalt vil AI komme med et svar, men der kan også være et spørgsmål om hvorvidt en bestemt maling er egnet som overfladebehandling til kundens opgave.

- Lad os forholde os til, at den ikke svarer, så skal der en specialist og måske en test til. Så bliver testen både lavet i vores laboratorium, og ude hvor paneler bliver udsat for både saltvand og UV-stråler, fortæller Emilie Lundblad.

Herfra er det back to basics og alligevel ikke helt.

- Det er old school testing, og så kommer der en ud og ser på et panel en gang om måneden og tager et billede, forklarer hun.

Herfra kommer AI igen ind i billedet, for fotografiet bliver nemlig brugt til en analyse med kunstig intelligens.

- Det er samme teknik, som når AI vurderer forstadier til kræft. Man kan så se, som man gør med forstadier til kræft, om der er forstadier til rust eller det man kalder korrosion, fortæller Emilie Lundblad.

Kun begyndelsen på fremtiden

Udviklingen er kun lige begyndt, og der er ingen tegn på, at det er en udvikling, der stopper.

- Det er kun fantasien, der sætter grænserne, og forhåbentlig lovgiverne, siger Emilie Lundblad og peger mod et firma, som hun kendte allerede inden sin ansættelse hos Hempel:

- Firmaet fotograferer vingemøller med droner, og ud fra billederne kan AI konstatere, om vingerne har skader, der kræver reparationer, forklarer hun.

Men der er også et område, hvor der er behov for regulering, og den er på vej.

- EU’s Artificial Intelligence Act er vigtig for os. Det er den, fordi den giver klarhed over, hvilke data man må bruge. Den giver med andre ord klarhed, så brugen af AI kommer til at være fair, etisk forsvarlig og gennemsigtig. På den måde kan man forklare de svar, som AI kommer med, og jeg er sikker på, at virksomhederne allerede kigger på det nu, fortæller Emilie Lundblad om EU’s Artificial Intelligence Act, der er godkendt i EU-parlamentet, men endnu ikke ratificeret af medlemslandene i EU.

 

 

This article has been automatically translated from danish.
Hanstholm Havn
Sign up for the newsletter