Hanstholm Havn
Borgmester: Kæmpe forskel på Farumsagen og Hanstholm Havn
Borgmester Niels Jørgen Pedersen ser lyst på fremtiden for Hanstholm Havn efter havnen er blevet kommunal, for nu er der tæt økonomisk styring fra kommunen side.
Foto: Thisted Kommune

Borgmester: Kæmpe forskel på Farumsagen og Hanstholm Havn

Niels Jørgen Pedersen er ked af sammenligningen, for havnen i Hanstholm ligger klar til den grønne omstilling, og levetiden er meget lang. Samtidig er gælden nedbragt, og der er økonomisk styring direkte fra kommunen.
31. MAJ 2023 15.00

THISTED: Artikler om Hanstholm Havns historik gennem det sidste årti på DOI.dk og Kommunen.dk har skabt genlyd gennem pinsen i Thisted Kommune også på borgmesterkontoret. I artiklen på Kommunen.dk sammenligner forskningschef Roger Buch fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole udgifterne til udvidelsen af havnen til potentielt at være på linje med Farumsagen målt på udgiftsstørrelse og konsekvens for Thisted Kommunes borgere, hvis altså Hanstholm Havn ikke bliver en bæredygtig forrretning.

- Det tætteste vi kommer på en lignende sag, er Farumsagen. Her endte regningen, der næsten var i samme størrelse som i Hanstholm hos kommunens indbyggere, der fik lov at betale, forklarer kommunalforskeren Farumsagen endte med at en ekstra skatteregning til borgerne på 700 mio. kr. - der blev betalt gennem skattebilletten over syv år.

Det er en sammenligning, som borgmester Niels Jørgen Pedersen (V) er særdeles ked af flere grunde.

- Forskellen er stor her fra og til Farumsagen. Her ligger der en færdig havn og en mole, og det er den væsentlige forskel, lyder det fra Niels Jørgen Pedersen, der har en pointe, for havnen er nemlig konstrueret med en forventet levetid på ikke mindre end 100 år.

Det er en forventet levetid, der endda er bekræftet i havnens revisionsrapporter. Her ligger så også en anden grund til, at økonomien omkring havnen til 650 mio.kr. har været en udfordring.

- Hvis man kunne dele betalingen udover de 100 år, og ikke de 25 år, som vi skal betale gælden tilbage på, så ville det se helt anderledes ud. Det siger sig selv, der ville være et likviditetsproblem, når gælden skal afvikles på 25 år, forklarer borgmesteren og kommer en meget relevant sidebemærkning:

- Man kan også diskutere, om det skal være en lille kommune, der skal betale for den kritiske havneinfrastruktur.

Thisted Kommune har i dag knap 44.000 indbyggere.

Nedbragt gæld og tæt økonomistyring

Den oprindelige gæld på 630 mio. kr. er i dag blevet væsentligt reduceret siden beslutningen, om at Hanstholm Havn skulle gå fra selvstyrehavn til kommunalhavn i efteråret 2022.

- Vi indfriede kassekreditten og fik lavet en lånekonvertering, så gælden i dag er på cirka 452 mio. kr., fortæller Niels Jørgen Pedersen.

Samtidig har kommunen opnået afdragsfrihed på lånet på i en femårig periode. Det giver kommunen tid til at sætte gang i en forretningudvikling i en grøn retning.

- Nu har vi tid til at trimme havnen og forretningen. Jeg er fortrøstningsfuld også med den grønne omstilling. Samtidig må vi ikke glemme, at havnen omsætter fisk for en mia. kr. om året, siger borgmesteren.

Det at kommunen i dag selv står med det fulde ansvar for den kommunale havn, ser han også som en fordel modsat tidligere. Sådan er det også med de hyppige udskiftninger i havnens ledelse og bestyrelse gennem det seneste årti, der ikke ser kønt ud.

- Man kan da godt tænke, hold da nu op, der er en masse lodder og trisser i det her. Dialogen mellem direktionen og bestyrelsen kunne have været bedre. Når man som kommune og ejer hæfter, så er det rart, at man er tæt på. Nu er vi en enhed, siger Niels Jørgen Pedersen.

Der er også to andre ting i artiklerne om Hanstholm Havn, som borgmesteren har tænkt over i pinsen. Det ene er rekrutteringen af Venstremanden Kristian Jensen til formandsposten i havnens bestyrelse.

- Det ikke sådan, at jeg har hentet en anden venstremand til havnens bestyrelse. Rekrutteringen af Kristian Jensen blev sat i gang allerede, mens Ulla Vestergaard (S) var borgmester. Men jeg tager gerne æren for at have ringet til Michael Svane, forklarer borgmesteren om havnens sidste bestyrelsesformand, der kom med erfaring på havne- og transportområdet.

Viceborgmester Kris Yde (C) sad som adm. direktør og bestyrelsesmedlem i havnens revisionfirma, og det borgmesteren er helt tryg ved. Han ser ingen habilitetsproblemer ved, at Kris Yde har siddet i byrådet og ledet havnens revisionfirma samtidig.

- Jeg tænker, der har været fuldstændig armslængde mellem Kris Ydes arbejde og revisionen af havnens, siger Niels Jørgen Pedersen.

”Ansvarspådragende forhold”: Undersøgelse ikke afsluttet

I november måned sidste år lød det i en pressemedelelse fra Thisted Kommune følgende om havnen:

”Derudover er der konstateret forhold, der kan være ansvarspådragende.”

- Det betyder også, at vi undersøger, om der er forhold i den økonomiske styring af havnen, der kan danne grundlag for at gøre et ansvar gældende, sagde borgmesteren blandt andet den gang.

Det er en intern undersøgelse i kommunen, der i dag efter seks måneder endnu ikke er afsluttet, fortæller borgmesteren til DOI.dk.

- Vi har ikke resultatet af den undersøgelse, vi har sat i gang, endnu, forklarer Niels Jørgen Pedersen og uddyber hvordan det kom til undersøgelsen:

- Det er ud fra, hvad jeg fik at vide at Michael Svane, der sagde der kunne være foregået ansvarspådragende forhold.

Men det er ikke sikkert, der er sket noget ansvarpådragende.

- Det kan være sket ting, der måske har været udygtige, og det er ikke ansvarspådragende. Det er også svært at bevise, om noget har været ansvarspådragende, siger Niels Jørgen Pedersen, der lover at vende tilbage til DOI.dk på en senere tidspunkt om resultatet af undersøgelsen og om, hvordan gælden efter havneudvidelse deltaljeret er nedbragt til de cirka 452 mio. kr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter