
Genopretningen af Tyra-feltet i Nordsøen går nu ind i den næste fase med ankomsten af verdens største kranskib, Sleipnir, som skal fjerne de gamle Tyra-platforme.
Det sker som den næste del af det enorme renoveringsplan for Tyra-feltet, som Total har investeret godt 21 mia. kr. i. Genopretningen af Tyra-feltet har været nødvendig, da havbunden er sunken seks meter, siden feltet blev sat i drift i 1984, og dækket på platformene er kommet for tæt på havoverfladen.
Til at udføre opgaven har Total hentet verdens største kranskib, Sleipnir, der er designet netop til tunge løft af offshore-konstruktioner, og som er udstyret med to kraner, der hver har en løftekapacitet på 10.000 ton. Sleipnir er booket frem til september som udgangspunkt.
Nu skal de gamle platforme fjernes og senere erstattes med nye platforme, der skal sikre, at Tyra-feltet fortsat kan være i drift i de kommende 25 år.
- Tyra-genopbygningen går ind i en vigtig fase, når vi de kommende måneder med præcision og hestekræfter fjerner de gamle Tyra-platforme svarende til syv Eiffel-tårne for at gøre plads til fremtidens danske gasknudepunkt, som blandt andet vil sikre et 30 pct. reduceret klimaaftryk, oplyser Morten Hesselager Pedersen, der er ansvarlig for genopretningen af Tyra-feltet hos Total, overfor JydskeVestkysten.
esl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.