
Cadeler har fået leveret sit første A-klasse fartøj, der er blevet opkaldt Wind Ally.
Fartøjet bliver det niende i Cadelers flåde af næste generations installationsfartøjer og skal nu indsættes på Ørsteds Hornsea 3-projekt i Nordsøen.
Det betyder også, at Cadeler for første gang påtager sig hele transport- og installationsopgaven for offshore-monopæle.
- Med Wind Ally nu leveret før planen og straks sat ind på dette skelsættende projekt tager vi et afgørende skridt ind i et nyt kapitel for Cadeler, siger CEO Mikkel Gleerup. Han fremhæver, at selskabet har opbygget de nødvendige kompetencer og specialafdelinger til at levere komplette fundamentløsninger, og at Hornsea 3 bliver første projekt, hvor dette sættes i spil.
Mere end tre mio. hjem
Wind Ally er bygget på Cosco-værftet i Kina med mere end 3,5 mio. arbejdstimer under konstruktionen.
Med en lasteevne på over 18.000 ton, et dækareal på 5.600 m2 og en hovedkran med kapacitet til over 3.300 ton kan fartøjet transportere og installere op til seks XXL-monopæle pr. last.
Hybrid-designet gør det muligt at skifte mellem installation af fundamenter og møller.
Hornsea 3 bliver verdens største havvindmøllepark med en kapacitet på 2,9 GW, og det er nok til at forsyne mere end tre mio. britiske hjem.
- Med tre Cadeler-fartøjer i drift til både fundament- og mølletransport samt installation er vi stolte over at spille en central rolle i Ørsteds ambitiøse Hornsea 3-projekt, siger Mikkel Gleerup.
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.