Torsdag vedtog Europa-Parlamentet i Bruxelles en resolution, der i skarpe vendinger fordømmer Ruslands skyggeflåde. Samtidig opfordrer de europæiske politikere medlemslandene til at indføre hårdere tiltag mod olieskibene i form af kontrol og sanktioner. Det skriver Danwatch.
I den vedtagne tekst står der, at de nye tiltag mod skyggeflåden kan indebære mere overvågning af skibene, kontroller og inspektioner, nye sanktioner mod enkelte skibe samt lukning for adgangen til Østersøen. I resolutionsteksten nævnes også muligheden for at straffe tredjelande, der hjælper Rusland med at omgå sanktionerne.
"Teksten peger på behovet for en meget strengere håndhævelse af de nuværende EU-sanktioner og understreger også, at EU seriøst bør revurdere sit bilaterale samarbejde med tredjelande, der hjælper Rusland med at omgå EU's restriktive foranstaltninger, hvis diplomatiske bestræbelser ikke lykkes", står der på Europa-Parlamentets hjemmeside.
Særligt interessant - set med danske øjne - er en mulig lukning af adgangen til Østersøen, da det kun er Danmark, der kan lukke for sejlads dertil. Det er imidlertid ikke noget, der synes realistisk, da Danmark er forpligtet af international lovgivning fra 1857 til at lade alle sejle frit gennem vores land.
Rusland har tidligere også truet de danske myndigheder med gengældelse, hvis der alligevel skulle komme forsøg på at forhindre skibe med russisk last i at sejle frit gennem Danmark.
Analytiker: Et skridt i den rigtige retning
For Benjamin Hilgenstock, økonom og analytiker med speciale i skyggeflåden ved Kyiv School of Economics (KSE), er resolutionen et skridt i den rigtige retning. Han og KSE har før rådgivet europæiske politikere om, hvordan man skruer sanktionerne mod Rusland sammen, så de er mest effektive.
- Det er meget opmuntrende at se, at udfordringerne fra den russiske skyggeflåde - i form af sanktionsomgåelse af olieprisloftet og truslen mod miljøet fra aldrende, dårligt vedligeholdte og utilstrækkeligt forsikrede skibe - ser ud til at være meget godt forstået i hele EU, siger han.
En række EU-parlamentarikere, herunder Enhedslistens Per Clausen, skrev i et fælles debatindlæg onsdag, at de vil kræve fra medlemslandene, at nye sanktioner og tiltag bliver indført hurtigst muligt.
“Skyggeflåden består af forældede, rustne og ofte uforsikrede skibe med uklare ejeroplysninger. Ofte overføres olie fra skib til skib på havet med stor risiko for olieudslip. Spørgsmålet er ikke, om - men hvornår - en miljøkatastrofe vil finde sted i Østersøen”, lyder det.
Derudover beskrives det i debatindlægget, hvordan gas og olie fortsat strømmer ind i Europa fra Rusland:
“I praksis betyder det, at EU hjælper Ukraine med den ene hånd og fylder Putins krigskiste med den anden hånd. Hvis vi virkelig mener det seriøst med at gøre alt, hvad der står i vores magt for at støtte Ukraine, skal vi straks stoppe med at købe den olie, der finansierer krigen”.
Fra Benjamin Hilgenstock og KSE lyder opfordringen også, at EU og allierede hurtigst muligt får strammet grebet om Ruslands enorme indtjeninger på oliehandel med skyggeflåden. Han håber derfor, at der snarest muligt vil blive vedtaget ny lovgivning, der følger resolutionen.
“Det er nu afgørende for regeringer i sanktionskoalitionen at tage konkrete skridt til at implementere sådanne foranstaltninger for at tøjle skyggeflåden, og de tiltag skal operere inden for international lovs begrænsninger og principperne for en regelbaseret international orden”, siger han.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.