Lige nu står der blot syv havvindmøller og snurrer ud for kysten i hele USA, så der er potentiale for meget mere. For på trods af at der er få møller i vandet, så er ambitionerne høje og udsigterne lovende og udviklingen af flere projekter er allerede i gang "over there".
USA’s nationale mål for offshore vindenergi er at opnå 30 GW i 2030 og 110 GW i 2050. Hvis det skal blive en realitet, bliver der brug for mange rederier til at hjælpe.
For at forsøge at gøre danske virksomheder til en del af det kommende amerikanske havvindeventyr tager statsminister Mette Frederiksen (S) sammen med en række danske virksomheder denne uge på et grønt eksportfremstød forsøger at hjælpe danske virksomheder tættere på de amerikanske markeder.
Med på turen er en række danske virksomheder – heriblandt offshore-rederierne Esvagt, Northern Offshore Services, Maersk Supply Service og Cadeler og World Marine Offshore, oplyser Danske Rederier i en pressemeddelelse.
- Som dansk rederi og installatør af havvindmøller, er vi altid på udkig efter nye forretningsmuligheder og set med vores øjne, er USA et interessant marked med stort udviklingspotentiale, når det gælder grøn energi. Den nuværende administration har lagt nogle ambitiøse planer for omstilling til vindenergi, og det hilser vi naturligvis velkommen, siger Mikkel Gleerup, CEO i Cadeler.
Stort potentiale
Mere end 40 danske rederier beskæftiger sig med havvind og en havvindmøllepark kræver 18 forskellige skibstyper over dens levetid. Danske offshore rederier har allerede i dag store markedsandele ude i verden, og Danske Rederier ser et stort potentiale i det amerikanske marked.
- Danmark har en helt unik position, når det kommer til havvind. Vi har som land været blandt de første til at sætte møller op og omsætte vind til energi, og når vores erfaring med vedvarende energi kobles med det faktum, at vi er en af verdens største søfartsnationer, så er det kun naturligt, at vi er en stor spiller inden for havvind, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
På turen vil statsministeren desuden indgå en ny alliance om PtX – fremtidens grønne brændstoffer. PtX-alliancen vil bestå af partnerskab mellem forskellige danske og amerikanske erhvervsorganisationer og myndigheder.
- Behovet for grønt brændstof bliver enormt de kommende år ikke mindst fra skibsfarten. Vi kan ikke løfte opgaven fra dansk side alene, og derfor er et partnerskab om PtX og grønne brændstoffer med USA en vigtig brik i arbejdet. Vi er nødt til at dele viden og erfaring, og derfor er jeg glad for at Danske Rederier er med i det nye partnerskab, som forhåbentligt kan være med til at sætte turbo på udviklingen, siger Anne H. Steffensen.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.