Den vigtige handelsrute Suezkanalen skal efter planen udvides. Det meddeler kanalens myndigheder, SCA, cirka halvanden måneder efter at et enormt containerskib satte sig fast i kanalen og skabte stor kaos.
Der var angiveligt overvejelser om at udvide kanalen, allerede inden det 400 meter lange skib "Ever Given" gik på grund 23. marts. Det kaos, som episoden forårsagede, har dog sat yderligere skub i planerne. SCA's formand, Osama Rabie, har tirsdag fremlagt planerne for en udvidelse på et tv-transmitteret pressemøde.
Her lyder det, at den 30 kilometer lange strækning fra byen Suez til den store sø Great Bitter Lake skal udvides med 40 meter på den østlige side. Der er også planer om at øge dybden fra cirka 20 meter til 22 meter.
Den egyptiske præsident, Abdel Fattah al-Sisi, deltager i tirsdagens seance. Han meddeler, at projektet skal være færdiggjort inden for to år.
13 mio. tønder olie blokkeret
Containerskibet "Ever Given" var strandet i seks dage, inden det blev trukket fri. Det har siden da været tilbageholdt i Great Bitter Lake - et vandområde langs kanalen - og er altså ikke kommet ud på åbent hav. Det skyldes en strid om kompensation for trafikproppen.
Ejeren af containerskibet er blevet mødt af et erstatningskrav på 5,7 milliarder kroner af egyptiske myndigheder for at lade skibet sejle.
En lokal domstol har tidligere givet myndigheder ret til at tilbageholde skibet. Den beslutning har ejeren bag anket, men anken blevet tirsdag i sidste uge afvist. Derfor må skibet blive liggende.
Cirka 12 pct. af verdens gods bliver fragtet gennem kanalen. I 2020 svarede det ifølge SCA til 1,17 mia. ton gods. Suezkanalen er desuden en vigtig transportvej for de store olietankere, der transporterer olie verden rundt. Da Ever Given satte sig fast i Suezkanalen blokkerede skibet for cirka 13 mio. tønder olie.
Ritzau, Reuters
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.