DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Regeringen er med en række partier enige om en aftale om deludmøntning af det grønne råderum. - Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Dieselafgiften hæves med en halv krone per liter fra 2025

Omkring fem milliarder udmøntes fra det grønne råderum til indsatser på klima og miljø med ny aftale.
15. APR 2024 10.28
Klima
Olie
Politik
Økonomi

Dieselafgiften hæves med 50 øre per liter fra 2025. Det fremgår af en aftale om deludmøntning af Grøn Fond, som regeringen har indgået med SF, De Konservative, Enhedslisten og De Radikale.

Der kompenseres ved midlertidigt at sænke udligningsafgiften, som er en tillægsafgift, dieselbilejere betaler. Konkret afsættes 150 mio. kr. årligt i 2025 og 2026 til en midlertidig lempelse af udligningsafgiften.

Skæringspunktet for, om det bliver billigere eller dyrere at køre dieselbil, vil ligge på cirka 20.000 kørte kilometer ifølge klimaminister Lars Aagaard (M) - men altså kun de første par år, hvor udligningsafgiften nedsættes.

- Hvis du kører mindre end 20.000 kilometer om året, vil der være en lille lettelse. Hvis du kører længere, bliver det lidt dyrere. Du kan mærke det ved, at det bliver lidt dyrere ved standeren. Til gengæld bliver din løbende betaling for at have en bil lidt mindre de første par år, siger Aagaard. på et pressemøde.

Desuden afsættes der 250 mio. kr. årligt fra 2025-2028 til midlertidig nedsættelse af kilometerafgiften for lastbiler. Den nedsættes med 19 pct. fra 2025-2027 og med 12 pct. i 2028.

Regeringen skønner at hente en drivhusgasreduktion på 0,4 millioner ton CO2 i 2025 og 0,3 millioner ton CO2 i 2030 med den højere afgift.

Følger ikke anbefaling fra Klimarådet

Regeringen havde i efteråret meldt ud, at den var klar til at hæve dieselafgiften med netop 50 øre per liter. Nu er forøgelsen altså også fastlagt i en aftale.

Klimarådet anbefaler en afgift, som er 40 øre højere end det, som et flertal af partier har præsenteret mandag formiddag. Men Lars Aagaard mener stadig, at aftalen er god.

- Vi har vedtaget en afgift, som kommer til at ligge mellem vores to store nabolande Sverige og Tyskland. Den er ikke sat i verden for at genere folk, men for at reducere.

- Vi skal alle huske på, at i 2027 får den en tak mere opad, fordi vi implementerer de europæiske regler. Dem, der sælger brændstoffet, skal købe CO2-kvoter. Afgiftssystemet er også dynamisk, så vi ser på nabolande, siger han på pressemødet.

Nye penge til fjernvarmepuljen

Cirka fem mia. udmøntes i alt med aftalen frem mod 2030 - ifølge finansminister Nicolai Wammen (S) til gavn for natur, miljø og klima:

- Frem mod 2030 investerer vi fem mia. kr., ud over det vi har afsat allerede. Det er et vigtigt bidrag til, at Danmark bliver et grønt og klimavenligt land, siger Wammen på pressemødet.

Aftalen indeholder en forhøjelse af fjernvarmepuljen. Der afsættes 265 mio. kr. i år og 200 mio. kr. i 2025 til den. Med aftalen prioriteres blandt andet også penge til at reducere metangasudledningen fra køers fordøjelse til håndtering af generationsforureninger og PFAS samt til at sikre rent drikkevand.


/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//havenergi/artikel/dieselafgiften-haeves-med-en-halv-krone-per-liter-fra-2025

GDPR