DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Transportminister Thomas Danielsen (V) og regeringen er udfordret af internationale regler, når det kommer til at oprette en indenrigsflyrute, som skal flyve på 100 procent bæredygtigt brændstof i 2025. (Arkivfoto). - Foto: Mathias Svold/Ritzau Scanpix

Den ene grønne indenrigsflyrute skal spredes ud på flere ruter

Det er i dag kun tilladt at anvende en brændstofblanding med maksimalt 50 pct. grønt flybrændstof.  
11. MAR 2025 12.41
Politik
Power-to-X
Transport

Regeringens plan om en indenrigsflyrute, som skal flyve på 100 pct. bæredygtigt brændstof i 2025, bliver næppe til noget i år. Det skyldes, at der fortsat ikke findes de nødvendige tilladelser til at flyve udelukkende med bæredygtigt brændstof i tanken. Derfor er regeringen, SF og Enhedslisten blevet enige om en ny plan, skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Den går kort ud på at sende ruten i udbud på flere ruter, så den samme klimaeffekt opnås. Det er i dag kun tilladt at anvende en brændstofblanding med maksimalt 50 pct. grønt flybrændstof (SAF) i et enkelt fly. Den internationale tilladelse af 100 pct. SAF lader fortsat vente på sig.

Så nu er aftalepartierne bag den grønne rute blevet enige om sende den grønne rute i udbud "med så meget iblanding som muligt, men fordelt på flere fly for at opnå den samme klimaeffekt". Hvor mange fly, altså flyruter, vides ikke.

- Vi tager nu et indledende skridt i retningen mod en grønnere luftfart. Det er et signal til omverdenen og markedet om, at vi vil den grønne vej for luftfarten, og det er positivt, at vi nu kan gøre klar til det første udbud, siger transportminister Thomas Danielsen (V) i en skriftlig kommentar.

Kan stadig nås

Udbuddet løber i første omgang til og med 2026 med option på forlængelse til 2027. Så i teorien kan det hele falde i hak alligevel som ønsket i 2025.

- Vi afventer fortsat den internationale certificering af 100 pct. grønt brændstof, og jeg vil i den forbindelse gerne kvittere for den brede politiske opbakning, der er til nu at gå videre med den bedst mulige løsning inden for de internationale rammevilkår, vi har, siger ministeren.

Transportministeren havde allerede sidste år meldt ud, at 2025-ambitionen så besværlig ud på grund af de manglende tilladelser, så tirsdagens melding er ikke overraskende som sådan.

Idéen om en indenrigsrute i Danmark, som udelukkende skulle flyve på grønt brændstof, blev lanceret af statsminister Mette Frederiksen (S) i nytårstalen i 2022.

SVM-regeringen indgik siden aftalen om grøn luftfart med SF og Enhedslisten i december 2023. Ud over en helt grøn rute i 2025 er ambitionen, at al indenrigsflyvning i Danmark skal være med bæredygtigt brændstof i 2030.

Efter det første udbud afholdes der et nyt udbud gældende for årene til og med 2029. Her stilles der stilles krav om "anvendelse af 100 pct. grønne drivmidler, hvis den internationale certificering af SAF er på plads".

/ritzau/
 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//ptx/artikel/den-ene-groenne-indenrigsflyrute-skal-spredes-ud-paa-flere-ruter

GDPR