Et af de store danske Power-to-X-projekter har fredag fået en tidlig julegave. Således har projektet Green Fuels for Denmark’ fået tildelt en støtte på 600 mio. kr. af Erhvervstyrelsen fra det europæiske IPCEI-program. Midlerne skal gå til at realisere ’Green Fuels for Denmark’-projektets første faser på hhv. 10 MW, 100 MW og 300 MW.
Sammen med de nødvendige rammevilkår kan den danske IPCEI-støtte bidrage til at realisere dette projektet, oplyser Ørsted i en pressemeddelelse.
- Vi er meget glade for støtten fra den danske regering til Green Fuels for Denmark-projektet, og vi vil gerne rose Danmark for at gå forrest i kampen mod klimaforandringerne – også i de sektorer, hvor det er vanskeligt at nedbringe CO2-udledningen. Power-to-X kan blive Danmarks næste grønne væksteventyr, og med den rette lovgivning er ’Green Fuels for Denmark’ unikt placeret til at føre an i denne anden fase af Danmarks grønne succeshistorie, siger Anders Nordstrøm, driftsdirektør for Ørsteds P2X-forretning.
’Green Fuels for Denmark’-konsortiet består af Ørsted, der står i spidsen for udviklingen af projektet, og en række større globale danske logistikvirksomheder, som er: A.P. Møller - Mærsk, Københavns Lufthavne, DFDS, DSV og SAS. Topsoe, Nel og Everfuel er teknologipartnere på projektet, mens COWI er videnspartner.
Ved at samle førende danske virksomheder fra både teknologi- samt udbuds- og efterspørgselssiden håber ’Green Fuels for Denmark’ at kunne udfolde Danmarks store potentiale inden for Power-to-X, så der skabes arbejdspladser og udvikling af industrien.
I projektets to første faser skal ’Green Fuels for Denmark’ producere vedvarende brint til lastbiler og nok e-metanol til at forsyne et oceangående skib eller adskillige færger. Konsortiet planlægger at påbegynde produktionen af grønt syntetisk flybrændstof, e-kerosin, i projektets anden fase.
I ’Green Fuels for Denmark’-projektets senere faser vil projektet kunne producere nok e-kerosin til at modsvare 30 % af forbruget af flybrændstof i Københavns Lufthavn før pandemien. Dette er langt over den samlede mængde flybrændstof, der behøves til indenrigsluftfarten i Danmark.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.