Vindrederiet Cadeler har de seneste år bestilt flere nye fartøjer til selskabets flåde. Og tirsdag har selskabet trykket på bestillingsknappen til endnu et fartøj.
Denne gang lyder bestillingen på et såkaldt F-klasse fartøj. Et F-klasse-skib kan bruges til både transport og installation af næste generation af havfundamenter og -vindturbiner. Det bliver selskabet andet af denne type og det sjette fartøj i flåden i alt, når det bliver leveret, oplyser Cadeler i en meddelese.
I øjeblikket tæller flåden dog kun to skibe, da selskabet i øjeblikket er fra at få bygget to X-klasse samt et F-klasse fartøj, som bliver leveret fra andet halvår af 2024 og efterfølgende. Det netop bestilte F-klasse fartøj forventes leveret i anden halvdel af 2026. Alle skibe vil blive bygget af COSCO Heavy Industries i Qidong, Kina, og vil sejle under dansk flag.
Det næste F-klasse fartøj vil blive bygget efter samme specifikationer som det første F-klasse fartøj med et dæksareal på 5.600 kvm, en nyttelast på mere end 17.600 tons og en kran, hvis kapacitet offentliggøres på et senere tidspunkt.
- Beslutningen om at bestille endnu et F-klasse fartøj bygger på den stærke efterspørgsel på markedet, når det gælder skibe med speciale i installation af fundamenter i stor skala. Vi oplever allerede nu stor efterspørgsel på vores endnu ikke byggede F-klasse skibe. Som offentliggjort i august har vi underskrevet en kontrakt med Ørsted, ligesom vi har indgået en langsigtet aftale med en ikke-navngivet kunde, der har reserveret et F-klasseskib fra 2027 til 2030, siger Mikkel Gleerup, der er CEO i Cadeler, om grundlaget for bestillingen af det nye skib.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.