Københavns Lufthavne, A.P. Møller - Mærsk, DSV Panalpina, DFDS, SAS og Ørsted er klar til første fase i det potentielt 1,3 GW store projekt til produktion af bæredygtige brændstoffer ved København, skriver Ørsted på sin hjemmeside.
Partnerskabet har modnet projektet og har indsendt en ansøgning til Innovationsfonden på et stort tocifret millionbeløb og samtidigt udvidet partnerkredsen på projektets første faser med brintselskaberne Nel og Everfuel og teknologivirksomheden Haldor Topsøe.
Sammen har partnerkredsen indsendt en ansøgning til Innovationsfonden om et stort tocifret millionbeløb.
- Udvikling og storskalaproduktion af bæredygtige brændstoffer er helt afgørende, hvis vi skal lykkes med en grøn omstilling af den tunge transport. De private virksomheder bag projektet er parate til at investere store millionbeløb i at realisere projektet, men i den tidlige udviklingsfase har vi også brug for støtte, hvis vi skal kunne realisere projektet. Et tilsagn fra Innovationsfonden til projektet vil kunne blive et afgørende skridt fremad for produktionen af brint og bæredygtige brændstoffer i Danmark, siger Henrik Poulsen, administrerende direktør i Ørsted.
Første fase af projektet bliver at opføre et anlæg på 10 MW elektrolysekapacitet og brintdistribution til tung vejtransport, som skal stå klar i 2023. I projektets anden fase er det målet at skalere anlægget til industriel størrelse på 250 MW. Det er partnerskabets vision, at de to sidste faser på 250 MW og 1,3 GW skal drives af havvind fra en ny havvindmøllepark ved Bornholm, og at de skal stå klar i henholdsvis 2027 og 2030.
esl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.