DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
(Arkivfoto.)
Henning Bagger/Ritzau Scanpix

AAU forskere: Grønt flybrændstof kræver handlekraft og billigere strøm

Det er muligt at dække Danmarks indenrigsbehov med grønt flybrændstof, men der er både politiske, økonomiske og tekniske udfordringer, der skal løses, lyder konklusionen fra ny forskning fra Aalborg Universitet.
11. SEP 2024 11.47
Power-to-X
Transport

Billig strøm tilgængelig biomasse, god varmeintegration og langsigtede aftaler er en nødvendighed, hvis man vil have bæredygtigt flybrændsel fremstillet med elektricitet.

Det er nogle af konklusionerne, som kommer frem i en ny rapport fra Aalborg Universitet (AAU), hvor forskerne har undersøgt otte forskellige scenarier for e-SAF. Det oplyser universitetet i en pressemeddelelse.

- Det er helt tydeligt, at man med kløgtig varmeintegration, billig strøm og tilgængelig biomasse kan gøre grønt brændsel mere konkurrencedygtig på pris, men der er faktorer som aftalelængder, distributionsomkostninger og certificeringsprocesser, som også skal ændres, hvis man for alvor vil flyve grønnere, siger Iva Ridjan Skov, der er lektor i energiplanlægning og fremtidens energi systemer på Aalborg Universitet.

Olie fortsat klart billigst som brændstof

Forskerne har undersøgt scenarier, hvor brændslet udvindes gennem to forskellige synteseprocesser (Fischer-Tropsch eller Methanol-to-jet) ved hjælp af elektrolyse og CO2-kilden, som kan komme fra flere kilder; våd biomasse (dyremøg), tør biomasse (som træ og halm) eller direkte gennem CO2 fra punktkilder eller fra luften.

Men uanset hvilket scenarie, man kigger på, så kræver det billig strøm. Analysen indikerer, at det er muligt for det grønne flybrændstof produceret via elektricitet fra dedikerede havvindmølleparker at blive pris-konkurrencedygtige med deres fossile modstykker, hvis den samlede levetidsomkostning for en MWh er på 30 euro, men der er vi altså ikke endnu.

- Som det ser ud nu, så er det klart billigst at blive ved med at hive olie op af jorden og lave brændstof af dét. Men det harmonerer rigtig dårligt med, at vi gerne vil have en grønnere fremtid. Derfor bliver vi nødt til at stoppe med at behandle e-SAF som en luksusvare – for det er jo ikke en luksus, vi har råd til at fravælge, siger Iva Ridjan Skov.

Danmarks behov for grøn flybrændsel kan dækkes

Selv om prisen er høj pt, så ser fremtiden for det grønne flybrændsel ikke så sort ud, som man skulle tro. Iva Ridjan Skov peger bl.a. på, at Arcadia eFuels har annonceret produktionen af 66.000 MT e-jet i Vordingborg i 2026, hvilket er mere, end hvad der er nødvendigt for at dække det danske indenlandske grønne luftfartsmandat i 2030.

Så kommer der dog udfordringer i form af manglende godkendelser og en uhensigtsmæssig tradition for korte kontrakter til producenterne af det bæredygtige brændsel. Det skal der gøres op med, hvis man vil have et endnu større potentiale.

- Vi kan jo se at teknologien er der, men for nuværende så er der for lang ventetid på certificeringer og godkendelser, ligesom aftaleperioderne med flyselskaberne generelt er for korte. Det kræver, at man har længerevarende aftaler om at producere og levere e-SAF, fordi det simpelthen er for omkostningstungt at komme i gang, siger Iva Ridjan Skov.

amp

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//ptx/artikel/aau-forskere-groent-flybraendstof-kraever-handlekraft-og-billigere-stroem

GDPR