Snydt af Femern Bælt A/S: Skibsreder fremlægger bevis
Skibsreder Jørgen Holm Christensen fremlægger nu en lydfil fra sin diktafon som bevis for, at han er blevet snydt af Femern Bælt A/S. Men faktisk vil han meget hellere sende sin båd "Don Holm" på arbejde for selskabet, som det var aftalen. Båden ligger klar i Snoghøj ved Fredericia til stikke ud i Lillebælt i baggrunden.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, DOI.dk

Snydt af Femern Bælt A/S: Skibsreder fremlægger bevis

Jørgen Holm Christensen fremlægger nu lydfil, der bekræfter, at han både er blevet snydt og glemt efter at have indgået en mundligt aftale om arbejdet på Femernforbindelsen. Han håber, at den brudte aftale bliver overholdt fremfor erstatning.
31. MAR 2023 12.31

Faktisk er han ked af det, og i løbet af den sidste uge har skibsreder Jørgen Holm Christensen endnu en gang taget kontakt til vice teknisk direktør Kim Smedegaard hos Femern Bælt A/S. Henvendelsen drejede sig om, om der alligevel skulle være arbejde til rederens skib ”Don Holm”, men et svar har han ikke fået.

Stilheden fra Femern Bælt A/S frustrerer skibsrederen. I 2012 blev han lovet arbejde i en mundtlig aftale, når arbejdet med Femernforbindelsen for skulle begynde. Det er en aftale, som Femern Bælt A/S ikke har overholdt, hvilket DOI.dk allerede har skrevet om.

Aftalen blev indgået på et møde i Rødbyhavn. Til stede var skibsreder Jørgen Holm Christensen, hans medarbejder førstemand Claus Sjømann og rederens revisor Herluf Kielsgaard-Spicker. Mens Femern Bælt A/S var repræsenteret af finansdirektør Allan H. Kristensen, financial manager Gregers Jensen og direktør for marine arbejder Claus Iversen.

Både revisoren og den tidligere medarbejder bekræfter overfor DOI.dk den indgåede mundtlige aftale om det lovede arbejde. Med revisorens ord var Femern Bælt A/S begrundelse for ikke at lave aftalen skriftligt:

”Af politiske årsager kunne man ikke give det på skrift.”

DOI.dk forsøgte forgæves komme i kontakt med Allan H. Kristensen og Gregers Jensen. Claus Iversen huskede sagen, som han ingen kommentarer havde til. Vice teknisk direktør Kim Smedegaard kendte ikke til sagen, selvom han sidder i Femern Bælt A/S’ direktion. Men han kunne fortalte om et langt og godt samarbejde med skibsrederen under arbejdet med Storebæltsforbindelsen.

Siden har Femern A/S givet et skriftligt svar til Femernnews skriver Søfart. Her står det blandt andet:

”Femern A/S er ikke bekendt med, at der skulle være indgået en bindende mundtlig aftale om yderligere opgaver, eller at selskabet skulle være berettiget til yderligere kompensation."

Fremlægger lydfil

Det er ikke økonomisk kompensation, som Jørgen Holm Christensen er ude efter. Det, han allerhelst så, var en løsning, hvor han fik det aftalte med sejladsarbejde frem for penge. Derfor har han igen og igen forsøgt at række ud til Femern Bælt A/S. Han har en lydfil, som han nu har givet til DOI.dk, som bekræfter at en af parterne, der repræsenterede Femern A/S ved mødet i 2012, husker den mundtlige aftale.

Skibsrederen er dog ked af at være nødt til at fremlægge telefonsamtale med Claus Iversen efter mange års ellers fortrinligt samarbejde mellem de to. Telefonsamtalen blev ifølge Jørgen Holm Christensen blev optaget i 2021.

- Jeg forstår bare ikke, de ikke siger: Kom over og få en kop kaffe, så finder vi ud af det. Derfor fremlægger jeg nu den samtale, jeg havde med Claus Iversen tilbage i 2021, siger rederen.

I samtalen spørger han Claus Iversen:

”Fik du snakket med nogle af de andre, om erstatning eller om at få lov til komme over og sejle, eller hvad?”

Claus Iversen svarer:

”Ja, ja – det har jeg, men altså hvad hedder det, Gregers (Gregers Jensen red.) han var meget direkte, at vi som offentligt selskab slet ikke kan indgå den form for aftale med nogen som helst: Han var meget klar i mælet”

Senere lyder det fra Claus Iversen:

”Vi to har været rigtig langt omkring i tiden, men altså verden har jo ændret sig dramatisk siden de dage – man er jo bundet på hænder og fødder rent juridisk. Og det bliver ikke mindre her i selskabet.”

Da skibrederen udtrykker sin skuffelse indrømmer Claus Iversen:

”Det skulle have været håndteret helt anderledes den gang, hvis det skulle have nogen værdi. Ned på papir, og det har vi jo desværre ikke.”

Til det svarer Jørgen Holm Christensen:

”En mundtlig aftale er jo ligeså god som en skriftlig”

Til det svarer Claus Iversen:

”Problemet er bare, det kan du jo næsten høre. Der er bare ikke nogen, der efterhånden kan huske en mundtlig aftale for nu at sige det på den måde.”

Og Claus Iversen fortsætter:

”Det er, hvad jeg har fået besked på at sige til dig, og det kan jo være, det ændrer sig i forløbet. I don’t know - altså. Jeg gør virkeligt, hvad jeg kan, men – du får det råt for usødet som sædvanligt."

At der var en aftale fra 2012 skjuler Claus Iversen heller ikke:

”Verden har ændret sig, man er så berøringsangste, eller hvad man nu skal kalde det, for at holde den slags. Det gør vi jo heller ikke mere. Det gør jeg heller ikke mere med nogen af vores - nogle af dine konkurrenter for at sige det på den måde. I anførselstegn fx Damen og den slags der byder sig til. - Jørgen, det er blevet et minefelt: Derfor er det her jo så også ramt af en form for berøringsangst i anførselstegn”

Og håbet, om at der bliver arbejde til Jørgen Holm Christensen, slukker Claus Iversen heller ikke helt:

”Lad os nu prøve, og det ved jeg godt, du ikke kan bruge til noget. Min mavefornemmelse siger, lad os nu komme nærmere tunnellerne på banen, så kan der lynhurtigt opstå en situation, hvor de råber og skriger efter en flåde.”

Videre lyder det:

”Så må vi finde andre måder at byde dig til på. Jeg lover dig, jeg skal nok holde øje med vores entreprenør, når han er moden til det. - Det er alt, hvad jeg kan gøre lige nu.

Men Jørgen Holm Christensen venter altså stadig på arbejdet, som der blev indgået en aftale om på mødet med Femern Bælt A/S i 2012. Selvom han stadig husker det gode forhold endda venskab, som han og Claus Iversen har opbygget gennem mange års samarbejde, så er han slet ingen tvivl om, hvad han synes om Femern Bælt A/S.

- Der er en mundtlig aftale, og det bekræfter Claus Iversen jo også på optagelsen. Det er frækt af Femern Bælt at sige, der ikke er en aftale. Og en mundtlig aftale er selvfølgelig bindende, slutter Jørgen Holm Christensen.

Men på trods af det, så ønsker skibsrederen sig bare, at selskabet holder den aftale om arbejde, der blev indgået tilbage 2012.

DOI.dk talt med Claus Iversen, der ikke har nogen kommentar lydfilen. Det sammen gælder for Femern Bælt A/S' adm. direktør Henrik Vincentsen, der heller ikke har nogen kommentar til sagen.

Telefonsamtale mellem skibsreder Jørgen Holm Christensen og fhv. direktør marine arbejder hos Femern Bælt A/S Claus Iversen:

 

 

Hanstholm Havn
Tilmeld dig nyhedsbrevet