DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Transportminister Thomas Danielsen (V) anfører, at flyruten er en trædesten til et bedre alternativ. (Arkivfoto). - Foto: Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

Partier langer ud efter transportministerens grønne indenrigsfly

Transportministeren får kritik for at kalde ny indenrigsflyrute mellem Aalborg og København for grøn.  
8. OKT 2025 14.53
Transport

Flere partier kritiserer nu transportminister Thomas Danielsens (V) italesættelse af en ny flyrute mellem Aalborg og København som "grøn". Flyene på ruten vil kun bruge 50 procent af det såkaldt grønne brændstof, fordi det ikke er tilladt at bruge 100 procent. Dertil kommer kritik af, at det valgte brændstof ikke reelt er klimavenligt.

- Det er en stor joke, at transportministeren bliver ved med at kalde den indenrigsrute for grøn, siger Enhedslistens klimaordfører, Leila Stockmarr.

Hun tilføjer:

- Det er kun 50 procent, og den del er endda kinesisk fritureolie, som heller ikke er helt grønt.

Den grønne indenrigsrute blev i første omgang lanceret i Mette Frederiksens (S) nytårstale den 1. januar 2022. Siden har både S-regeringen og SVM-regeringen forsøgt at realisere den, og onsdag meddelte Transportministeriet, at flyselskabet Norwegian fra 1. marts 2026 åbner ruten mellem Aalborg og København.

I Danmarksdemokraterne er man også utilfredse.

- Det her er jo meget langt fra det, som statsministeren lovede, og det beviser jo bare, at der i langt højere grad er tale om symbolpolitik end så meget andet, siger partiets transportordfører, Kenneth Fredslund.

- Der er blevet brugt 800 millioner kroner af skatteborgernes penge på det her, og det skulle ikke undre mig, hvis brændstoffet kommer til at være importeret kinesisk fritureolie i sidste ende.

Når de to ordførere omtaler kinesisk fritureolie, drejer det sig om det såkaldte andengenerations biobrændstof. Det kan bestå af organisk affald, og brugen af det som brændstof har af eksperter været kritiseret for ikke at være en langvarig god klimaløsning.

Minister afviser kritik

Siden lanceringen af ruten i 2022 har de skiftende regeringer været udfordrede af, at det i dag ikke er lovligt at flyve på 100 procent af dette brændstof. Grænsen er på 50 procent. Derfor afviser transportminister Thomas Danielsen kritikken.

- Vi flyver så lovligt, som politiet tillader, så at sige, lyder det fra ministeren.

Han påpeger, at det globalt set er unikt, at man flyver med en så høj andel biobrændstof. Dertil kommer, at denne rute ikke er endemålet. I stedet skal det være en trædesten, der klargør infrastruktur og stimulerer efterspørgsel på mere bæredygtige brændstoffer i fremtiden.

- Jeg tror på, at det her er med til at understøtte en styrkeposition for den grønne omstilling, fordi vi er med på, at det her er en trædesten til noget, der bliver endnu bedre, siger han.

/ritzau/
 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//ptx/artikel/partier-langer-ud-efter-transportministerens-groenne-indenrigsfly

GDPR