Det kan få store konsekvenser for økonomien i både USA, Mexico og Canada, hvis USA's præsident, Donald Trump, gør alvor af sine trusler og indfører en straftold. Men det vil også kunne mærkes i dansk økonomi.
En analyse fra Dansk Industri viser, at straftolden vil betyde, at Danmarks bruttonationalprodukt (bnp) vil være 23 mia. kr. lavere i 2027 end i scenariet med uændrede toldsatser. Samtidig vil det ifølge analysen betyde, at beskæftigelsen i Danmark vil være reduceret med 6000 personer i 2027.
I analysen antages det, at USA hæver toldsatsen på varer fra Mexico og Canada fra første kvartal i 2025 og frem. Det antages, at Mexico og Canada gengælder til fulde.
Hvis tolden bliver til virkelighed, vil danske virksomheder med produktion i Canada eller Mexico og eksport til USA begynde at mærke konsekvenserne efter få uger. Det siger Peter Bay Kirkegaard, som er seniorchefkonsulent for global handel og investeringer i Dansk Industri.
- Virksomhederne har allerede forberedt sig ved at bygge lagre op i USA. Men hvis der går meget mere end et par uger, begynder det at skabe problemer, fordi så bliver lagrene udtømte, og så skal de have nye varer til USA, siger han.
Kan få brede konsekvenser
Donald Trump har fastholdt sin trussel om at indføre 25 pct. told på varer fra Canada og Mexico og ti pct. på varer fra Kina. Tolden står til at træde i kraft lørdag 1. februar.
Først vil virksomheder med produktion i de gældende lande blive ramt. Men på længere sigt vil det få konsekvenser bredere i dansk økonomi, siger Peter Bay Kirkegaard.
- Danske virksomheder, som producerer i Danmark og sælger til det amerikanske marked, vil opleve en lavere efterspørgsel. Tolden betyder, at de amerikanske forbrugere vil have råd til færre danske varer, siger han.
På helt kort sigt kan der dog også være en konkurrencefordel at hente for virksomheder med canadiske eller mexicanske konkurrenter, der bliver ramt af tolden. Men mange af de ting, som USA importerer fra Mexico og Canada, er ikke noget danske virksomheder producerer meget af, forklarer Peter Bay Kirkegaard.
Det gælder eksempelvis olie, som USA importerer meget af fra Canada, og frugt og grønt, som importeres fra Mexico.
- De køber også en masse komponenter til bilindustrien, men det er svært for os at erstatte på den korte bane, siger Peter Bay Kirkegaard.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.