FREDERIKSHAVN: Hvad skal der ske med den gældsramte Frederikshavn Havn? Det var et af de store spørgsmål på byrådsmødet onsdag aften – og helt kort er svaret, at der ikke skal gøres noget nyt.
I øjeblikket har havnen et årligt likviditetsmæssigt underskud på 62 mio. kr. Derudover løber renterne op i 38 mio. kr. årligt, afdrag på gælden koster kommunekassen 79 mio. kr. om året og drifts- og anlægsudgifter er på 45 mio. kr. Samlet set er det en dårlig forretning, når havnens årlige indtægt er på ca. 100 mio. kr.
På grund af gælden i havnen ligger Frederikshavn højt på listen over de kommuner, der har mest langfristet gæld pr. borger. I 2024 lød gælden på 37.868 kr. pr. borger, mens den i 2023 var på 13.221 kr.
En nedbringelse af gælden vil betyde en frigørelse af midler til driften og dermed til den borgernære velfærd.
Netop derfor havde Venstre fremlagt et forslag med fire punkter, så havnen på sigt kan blive selvstændig. Men det var der ikke flertal for i byrådet.
- Vi ville hellere have haft, at der blev taget fat i arbejdet med at gøre havnen selvstændig nu, og forsøge at få den ud af kommunekassen. Det er jo borgernes skattekroner, siger byrådsmedlem Jens Borup (V) til DK Nyt.
Venstres fire punkter
1. At der fra 1. januar 2026 etableres særskilt regnskabsføring for havnens drift og investeringer.
2. At der oprettes et kommunalt ejet havneselskab til opgaver, som ligger uden for havnelovens rammer.
3. At der nedsættes et §17, stk. 4-udvalg, som refererer til Byrådet, bestående af et byrådsmedlem fra Økonomiudvalget og eksterne fagpersoner med relevanthavne- og erhvervskompetence, til at bistå kommunaldirektøren i udviklingen af havnens forretningspotentiale.
4. At forvaltningen udarbejder et oplæg til fuld selskabsgørelse.
Kilde: Frederikshavn Byråd.
Ikke klar til omdannelse
Jens Borup har de seneste to år kæmpet for, at havnen skal lægges ud i et aktieselskab frem for at være en kommunal havn.
- Så kan vi få nogle ind, som har forstand på at drive en havn i stedet for, at vi sidder her som politikere og skal prøve at gøre os kloge på at drive havn, siger han og tilføjer:
- Men man taler for døve øre, når det er socialdemokrater, man snakker til. De har en ide om at så længe vi ejer det i fællesskab, så er alting godt.
Ifølge et notat fra revisionsfirmaet BDO vil en omdannelse af havnen til en helt eller delvist kommunalt ejet aktieselskabshavn kræve en økonomisk indsprøjtning på 500 mio. kr. BDO påpeger derfor, at en omdannelse vil være forbundet med betydelige udfordringer i forhold til finansieringen.
"Umiddelbart overstiger gælden værdien af anlægsaktiverne, og Frederikshavn Havn må for nuværende ikke synes attraktiv som en finansiel investering", skriver BDO.
Revisionsfirmaet vurderer ligeledes, at det på nuværende tidspunkt næppe vil være muligt at afgive en nødvendig erklæring om "going concern", som betyder, at havnen kan betragtes som et selskab, der har økonomien til at opretholde driften.
På byrådsmødet onsdag var det derfor også Socialdemokratiets indstilling på blot to punkter, der blev stemt igennem:
"1. Det nuværende arbejde med Frederikshavn Havn fortsættes herunder etablering af going concern for havnen, 2. der igangsættes ikke nye initiativer på nuværende tidspunkt," lyder det i dagsordnen.
Socialdemokratiet og SF stemte for med henholdvis 16 og fire mandater ud af de 29 mandater i byrådet. Venstre, Moderaterne og Danmarksdemokraterne stemte imod, mens De Konservative og Dansk Folkeparti undlod at stemme.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.





























