
Danmark tager endnu et skridt mod en grønnere transport- og energisektor. Gennem Investeringsstøtteordningen 2025 får flere CO2-tunge virksomheder økonomisk hjælp til at reducere deres udledninger – heriblandt Molslinjen, der modtager 180 mio. kr. til at indsætte tre nye elfærger på Kattegatforbindelsen. Det oplyser Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i en pressemeddelelse.
De fuldt elektriske færger forventes at blive søsat efter 2027 og skal erstatte dele af Molslinjens nuværende fossile flåde. Ifølge beregninger vil projektet kunne fjerne omkring 132.000 ton CO2 om året fra Danmarks samlede udledninger.
- Nu baner vi vejen for, at elfærger i fremtiden bliver et helt almindeligt syn i vores indre farvande, ligesom vi for længst har vænnet os til, at der kører elbiler på vejene. Med de nye færger får vi en af verdens længste og hurtigste fuldt elektrificerede færgeruter. Endnu engang går Danmark forrest og viser, hvordan vi forvandler ny teknologi til grøn omstilling, siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard.
Også andre virksomheder får del i støttekronerne. Daka modtager 58 mio. kr. til at udskifte naturgas med biomasse, mens AU Vindmøller får 13 mio. kr. til at elektrificere sin biogasproduktion, der i dag drives med olie- og naturgas.
- Regeringen skubber endnu en gang på den grønne omstilling i hele erhvervslivet, og viser udlandet, at grønne initiativer sætter vind i sejlene på vækst og udvikling, siger erhvervsminister Morten Bødskov (S).
Investeringsstøtteordningen har et samlet budget på omkring 1 mia. kr. frem til 2029 og administreres af Energistyrelsen. Formålet er at hjælpe de virksomheder, som rammes hårdest af CO2-afgiften, der blev indfaset fra januar 2025, med at gennemføre konkrete projekter, der sænker deres udledninger.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.




























