
Det statsstøttede Projekt Bifrost, som Det Danske Undergrundskonsortium DUC (Nordsøfonden, Noreco og TotalEnergies), Ørsted og Danmarks Teknologiske Institut (DTU), står bag, er nu halvvejs i de to år lange studier af storskala CO2-transport og lagring.
Bifrost analyserer potentialet for lagring af CO2 i det udtømte olie- og gasfelt Harald i Nordsøens undergrund. Halvvejs inde i studiet bekræfter partnere bag Bifrost nu, at deres forventninge om, at Danmark kan blive en europæisk hub for CO2 lagring, holder vand.
- Danmark har en unik mulighed for at udvikle en helt ny grøn industri, som bidrager til Danmarks og EU’s omstilling til vedvarende energi. Jeg er stolt over, at industri og forskning er gået sammen for at kickstarte nye grønne storskalateknologier, som samtidig er omkostningseffektive, siger Martin Rune Pedersen, som landechef i TotalEnergies Danmark, i en pressemeddelelse.
Blandt de vigtigste fund i den første del af forskningsprojektet er, at der er gunstige forhold til at lagre CO2 i Harald-feltets udtjente sandstensreservoirer. Studiet bekræfter også, at lerlagene over reservoiret er i stand til at holde CO2en tilbage, og at de tidligere borede brønde er tætte, og derfor ikke udgør en risiko for, at CO2en kan slippe ud i atmosfæren. Andre dele af studiet har også vist lovende resultater for lagring af CO2 i kalkstenreserver.
- Disse tidlige studier af CO2 lagring i både sandstensreserver og kalkstenreserver er særdeles lovende og viser, at vi er på rette vej med Projekt Bifrost. Eftersom de fleste af fremtidens tomme olie-og gasfelter i Danmark er kalkstenbaserede, kan dette være første åbning mod at lagre CO2 i andre dele af Nordsøen - og det kan potentielt være en gamechanger, lyder det fra centerdirektør i DTU Offshore, Morten W. Jeppesen.
Leder efter transportmuligheder
Project Bifrost studerer også forskellige muligheder for transport af CO2 til Harald-platformen. Projektet undersøger et offshore koncept, hvor en flydende enhed midlertidigt kan lagre og forberede CO2en, inden den sendes ned i undergrunden. Hertil undersøges potentialet i at genbruge Danmarks eksisterende rørledningsinfrastruktur til transport af CO2. Forløbelige resultater peger på, at både den flydende lagringsmulighed samt rørledningerne er stabile og sikre.
- Vi har analyseret muligheden for at genbruge vores eksisterende infrastruktur med gasrør, og det tegner rigtig godt. Netop nu er vi ved at undersøge et koncept, der forbinder den eksisterende rørledning med en terminal, hvor CO2 fra forskellige kilder kan blive leveret til, for herefter at blive flyttet fra skib over i rørledning så den kan sendes til Nordsøen. Der er klare fordele i at genbruge eksisterende infrastruktur, bl.a. i form af omkostningseffektivitet, bæredygtigt og storskala-transport af CO2, siger Johannes Sand Poulsen, chef for infrastrukturaktiver i Ørsted.
Med disse vigtige fund halvvejs gennem samarbejdet er bidragsyderne bag Projekt Bifrost tæt på langsigtede løsninger, der kan skaleres op til flere CO2-lagringsprojekter i Nordsøen, og dermed realisere Danmarks CCSpotentiale (carbon capture and storage). Med tiden kan dette føre til, at Danmark videreudvikler forudsætningerne for at blive en europæisk hub for CO2 lagring, lyder det i pressemeddelelsen.
I studiets næste fase vil bidragsyderne i Projekt Bifrost modne transport- og lagringsløsningerne ved yderligere at undersøge infrastrukturen og teknologier.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.