
Energikrisen fik mange danskere til hyppigt at tjekke deres energiselskabs app for at forbruge el, når det var billigst. Det bevidner nye tal fra interesseorganisationen Green Power Denmark om.
Siden 2020 er forbruget i den såkaldte "spidsbelastningsperiode", der løber fra klokken 17 til 21, nemlig faldet med ti procent. Folk er begyndt at ændre vaner, så mange i stedet bruger strøm på andre tidspunkter, herunder i løbet af natten, lyder det. Ifølge Mette Rose Skaksen, viceadministrerende direktør i Green Power Denmark, er der to årsager til vaneændringen.
- Vi ved, at elprisen har nået et højt niveau, og det har gjort, at vi alle sammen er begyndt at holde øje med vores elforbrug, mener direktøren.
- Samtidig har der været et ønske om, at gevinsten ved at lade være med at bruge strøm i spidsbelastningsperioden skulle blive større.
Ny tarifmodel har skubbet på udvikling
Derfor har organisationen sammen med elnetselskaber indført en ny tarifmodel, der gør det endnu dyrere at bruge strøm på spidsbelastede tidspunkter. Omvendt er strømmen billigere på andre tidspunkter – eksempelvis i løbet af natten.
15 elnetselskaber er allerede overgået til den nye model, og organisationen forventer, at alle selskaber implementerer modellen i løbet af 2023.
- Vores oplevelse er, at tariffen slår igennem for rigtig mange forbrugere. Vi har i hvert fald oplevet meget stor interesse for den, siger Mette Rose Skaksen.
- Vi prøver at tænke hele vejen rundt, så selskaberne er med til at sende nogle signaler, og at man får en belønning, når man gør noget godt for det kollektive elnet.
Forbrugerrådet Tænk støtter ny model
Hos Forbrugerrådet Tænk ser man positivt på elnetselskabernes tarifmodel. Det fortæller Christian Sand, der er forbrugerpolitisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk.
- I Forbrugerrådet Tænk støtter vi modellen, fordi det er et tiltag til, at vi som forbrugere med vores adfærd kan hjælpe med at sprede vores elforbrug ud over døgnets 24 timer.
- Og det er vigtigt af flere årsager. Blandt andet fordi vi så får et mindre behov for at udbygge elnettet i fremtiden, som vi som forbrugere skal være med til at betale for, siger han.
Christian Sand påpeger samtidig, at forbrugerorganisationen er "meget opmærksomme" på, at forbrugerpriserne afspejler selskabernes reelle omkostninger.
- Fordi det er monopolselskaber, som man hænger på, uanset om man vil det eller ej, siger han.
Det er også noget, som Forsyningstilsynet holder øje med. Hvor meget ekstra man skal betale i spidsbelastningsperioden afhænger også af, hvor i landet man bor, forklarer Christian Sand.
- Nettarriffen er et udtryk for de omkostninger, som elnetselskabet har. Derfor kan det være meget dyrere på Bornholm, hvor de har nogle af de højeste nettarriffer og tilsvarende meget billigere i Jylland. Så der er grundlæggende store forskelle, lyder det.
Danske husstande brugte 30,5 procent af det samlede elforbrug mellem klokken 17 og 21 i første kvartal af 2020. I år er tallet faldet til 27,4 procent i samme periode.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.