
Tankskibet ved navn "MS Andromeda Star" var i starten af marts involveret i en kollision i et smalt stræde i Øresund. Det bekræfter Danpilot, som er den statslige lods i Danmark, til mediet Shippingwatch.
Tankskibet, der ifølge mediet flere gange har sejlet til og fra oliehavne i Rusland, stødte 2. marts sammen med et andet skib. Danpilot oplyser, at der umiddelbart ikke er nogen tegn på olieudslip, mens der heller ikke er nogen tilskadekomne.
"MS Andromeda Star" stødte sammen med skibet "MS Peace". Førstnævnte var ifølge Bloomberg News på vej til den russiske havn Ust-Luga for at tanke råolie, da kollisionen skete.
Der er ingen oplysninger om skibets ejer i det internationale skibsregister, skriver Shippingwatch, som ikke har kunnet identificere "MS Peace".
- Danpilot havde lods om bord på MS Andromeda Star, mens der ikke var lods om bord på MS Peace. Skibene er blevet bedt om at ankre op af de danske myndigheder, indtil de er blevet undersøgt nærmere. Begge skibe er nu opankret syd for Amager, skriver Danpilot til mediet.
Imidlertid viser data fra Automatic Identification System, der er et maritimt radiosystem til automatisk identifikation af skibe, at "MS Andromeda Star" befinder sig ved Munkebo på Fyn.
Greenpeace bekymret
Ved Munkebo ligger skibsværftet Fayard. Her har Greenpeace også fotograferet skibet. Miljøorganisationen er bekymret over hændelsen, som mener skibene er en del af rusiske såkalde skyggeflåde, som ikke er forsikret.
- Denne gang har kollisionen angiveligt ikke haft nogen konsekvenser for mennesker eller miljø, men den er blot det seneste eksempel på en alvorlig episode i dansk farvand. I maj sidste år fik tankeren Canis Power, der var lastet med 340.000 tønder russisk olie, motorstop ud for Langeland, og drev førerløst rundt i seks timer i et meget snævert og trafikeret område. Den her nye episode rejser bare endnu engang spørgsmålet om, hvornår det kommer til at gå rigtigt galt, og Danmark og vores natur bliver udsat for en miljøkatastrofe med olieindsmurte kyster og fugle som konsekvens, siger Sune Scheller, som er kampagnechef i Greenpeace Danmark, i en pressemeddelelse.
Den Maritime Havarikommission, som undersøger ulykker inden for skibsfart, oplyser til Jyllands-Posten, at den har lukket sin undersøgelse om kollisionen.
- Vi har foretaget en indledende undersøgelse af hændelsen og på den baggrund vurderet, at der på nuværende tidspunkt ikke er behov for at gå videre med undersøgelsen. Det skyldes, at der er tale om begrænsede konsekvenser for skibene efter kollisionen, skriver havarikommissionen til mediet.
Hændelsen betragtes som en sag mellem de to parter, lyder det videre.
amp/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.