DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Samira Nawa, klimaordfører for De Radikale, mener, at al provenuet fra flyafgiften skal gå til grøn omstilling af branchen. (Arkivfoto).
Claus Bech/Ritzau Scanpix

Regeringen kritiseres for at kanalisere flymillioner i ældrecheck

Over halvdelen af indtægterne fra flyafgift til og med 2029 bruges på ældrecheck. Forkert vej, siger partier.  
9. NOV 2023 13.34
Klima
Olie
Politik
Power-to-X
Transport

Bliver regeringens flyafgift til virkelighed, vil mere end halvdelen af provenuet fra afgiften i årene 2025-2029 gå til en højere ældrecheck, mens resten gives til grøn omstilling af branchen. Men det er en helt forkert prioritering, mener De Radikales klimaordfører, Samira Nawa.

- Det undrer mig dybt. Hvis vi skal have en flyafgift, og det skal vi, skal pengene tilbage i branchen. Al provenuet skal tilbage til branchen, siger hun.

De Konservative er af samme holdning. Klimaordfører Mona Juul siger, at "den krydsfinansiering, der lægges for dagen, slet ikke giver mening".

- På en passagerafgift skal provenuet tilbage til grøn omstilling i luftfarten. Jeg er sikker på, at regeringen med det store råderum, vi har i Danmark, kan finde ud af at finansiere andre tiltag på andre måder.

Men for så vidt angår selve afgiften, er partiet villig til at se på en flyafgift. Tidligere har De Konservative været skeptisk.

Liberal Alliance mener også, at prioriteringen af provenuet er forkert, siger partiets transportordfører, Jens Meilvang, til TV 2.

- Man sælger det, som om man vil den grønne omstilling. Nu tager man penge ud af branchen. Man skulle give alle pengene tilbage til branchen, så de kan omstille sig, for det er dyrt, siger han.

Størstedelen går til ældrechecken

I 2025 vil flyafgiften give 900 millioner kroner til statskassen. Heraf går 610 millioner til ældrechecken, mens langt mindre - 290 millioner - går til omstillingen af grøn luftfart.

Først i 2030 vil flest penge gives til den grønne omstilling. Her vil 620 millioner kroner gå til investeringer i grøn luftfart, mens 580 millioner bruges på ældrechecken.

Regeringens model for en flyafgift blev præsenteret torsdag. Den skal indfases fra 2025. Fra 2030 skal den i gennemsnitligt ligge på 100 kroner.

Skatteminister Jeppe Bruus (S) kommenterede ved præsentationen fordelingen af pengene på henholdsvis grøn omstilling og ældrecheck.

- Det er to gode formål, sagde han og kaldte det på pressemødet for et politisk valg.

Og det er jo fair nok at have en ambition om at bruge så mange penge på ældrechecken, siger Samira Nawa:

- Det har vi så ikke i Radikale. Vi mener ikke, det er nu, der skal gives mere i ældrecheck. Tværtimod har vi blikket rettet frem mod grøn omstilling, klimaet, børn, unge og uddannelser, siger hun.


/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//ptx/artikel/regeringen-kritiseres-for-at-kanalisere-flymillioner-i-aeldrecheck

GDPR