DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS

Rapport: Danmark kan producere 500 mio. liter grønt brændstof til luftfarten i 2030

Danske producenter vil kunne levere mindst 500 mio. liter grønt brændstof til luftfarten i 2030. Det kan dække en betydelig del af det brændstoft som forbruges af fly, som flyver ind og ud af Danmark, viser en rapport.
13. SEP 2022 15.10
Energi
Power-to-X
Transport

1200 mio. liter brændstoft forbruges hvert år af de fly, som flyver ind og ud af Danmark, derudover kommer yderligere 30 mio. liter til indenrigsflyvninger. Men knap halvdelen af dette brændstof kan allerede i 2030 være grønt.

Ifølge en ny rapport, udgivet af en bred vifte af virksomheder fra flyselskaber og lufthavne til producenter af flybrændstof gennem Power-to-X, kan danske producenter således allerede i 2030 levere mindst 500 mio. liter grønt brændstof til luftfarten i 2030. 

Med rapporten følger en række anbefalinger til politikerne, som senere i år ventes at vedtage en politisk strategi for grøn omstilling af luftfarten. For det kræver handling, hvis rapportens mål skal nås, skriver Green Power Denmark i en pressemeddelelse.

- Bæredygtige brændstoffer, som er produceret gennem Power-to-X, er den eneste realistiske vej frem, hvis vi skal gennemføre en effektivt grøn omstilling af den globale luftfart. Teknologien er på plads, og flyselskaberne vil gerne aftage brændstofferne. Så nu gælder det om at komme i gang med projekter i stor skala. Hvis vi vil, kan vi flyve med grønt brændstof om få år, siger Jan Hylleberg, viceadm. direktør fra Green Power Denmark. 

Det vil kræve hundredvis af storskalaanlæg at gennemføre en international grøn omstilling af luftfarten. Men det er muligt at kickstarte udviklingen og samtidig reducere udledningen af CO2 fra de fly, som letter og lander i Danmark, lyder det fra Jan Hylleberg.

Inden sommerferien indgik Folketinget en aftale, som vil føre til markant mere vedvarende energi og en begyndende produktion af grøn brint. Det gør anbefalingen om storskalaproduktion af flybrændstof gennem PtX mulig inden 2030.

- Vi har store planer om at opstille vindmøller og solceller, som kan producere billig vedvarende energi, og adskillige virksomheder har planer om at producere brint. Vi er altså godt i gang, men det er vigtigt, at vi snart får hele produktionskæden på plads - fra vind- og solenergi til bæredygtigt flybrændstof, siger Jan Hylleberg.

Aftagere af grønt brændstof skal kompenseres

Hvis Danmark skal lykkes med de ambitiøse planer, er der nogle udfordringer, som skal ryddes af vejen, lyder det fra Green Power Denmark.

Prisen på grønt flybrændstof vil i begyndelsen være dyrere end prisen på fossilt. EU bør derfor sikre, at aftagerne af det klimavenlige brændstof bliver kompenseret med CO2-kvoter. Den danske stat bør desuden bidrage til finansieringen – for eksempel gennem den nyetablerede ”Grøn Fond”, som netop har til formål at fremme den grønne omstilling i Danmark, lyder forslagene fra erhvervsorganisatioen.

- Vi bliver nødt til at deles om udgifterne og risikoen, hvis vi skal komme nogen vegne. EU må bidrage sammen med den danske stat og de virksomheder, som kaster sig ud i at producere flybrændstof gennem Power-to-X. Forhåbentlig vil produktion i stor skala føre til hurtige prisfald, og dermed yderligere øge appetitten hos flyselskaberne på de grønne brændstoffer, siger Jan Hylleberg.

amp

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//vindkraft/artikel/rapport-danmark-kan-producere-500-mio-liter-groent-braendstof-til-luftfarten-i-2030

GDPR