DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Kenneth Løvenskjold Andreasen arbejder på en ph.d.-afhandling om klima og energiret på SDU i Esbjerg. Han blev andet bruger et eksempel med Hvide Sande Fjernevarme, der bruger tre vindmøller udenom det offentlig elnet og fordyrende nettariffer.
Jesper Ernlund Lassen - Danish Offshore Industry - DOI.dk

I strid med lovens hensigt:
Phd-stipendiat ærgrer sig over afslag om direkte linjeføring til fjernvarmeværk

EU-direktiv skal sikre flere små energinetværk med vedvarende energi, men virkeligheden er en anden. Samtidig har Danmark ikke sikret en nødvendig strategisk miljøvurdering for love og bekendtgørelser på området, lyder kritikken fra jurist.
20. JAN 2025 14.15
Demokrati
Erhverv
Politik
Research & Development

Brøns Kraftvarmeværk har foreløbigt forgæves søgt om at bruge vindmøllestrøm fra tre eksisterende vindmøller. Møllerne ligger ellers kun 1.064 meter uden for landsbyen i Sønderjylland og ville med en direkte linjeføring uden om det offentlige net kunne levere strøm.

Men Fjernvarmeselskabet har fået afslag fra Energistyrelsen, på trods af at det ville gøre fjernvarmen i Brøns helt grøn. Den direkte linje fra vindmøllerne ville desuden sikre fjernvarmekunderne langt billigere fjernvarme, modsat i dag, hvor prisen er blandt landets højeste. Brøns Kraftvarmeværk har klaget over afgørelsen, og den ligger nu i Energiklagenævnet.

Det er en afgørelse, der i den grad falder Kenneth Løvenskjold Andreasen for brystet. Han er jurist med erfaring både fra Energiklagenævnet og Energistyrelsen og i færd med at skrive en ph.d.-afhandling om klima og energiret på SDU i Esbjerg. Der er nemlig et EU-direktiv, der støtter oprettelsen af små energinetværk.

- Med Energiunionen fra 2015 og frem til den seneste plan for grøn omstilling i EU - Fit-for-55,  åbnede man for at fremme egenproduktion af VE  fra borgere, virksomheder og lokale energifællesskaber. Det er hensigten, at borgerne skal deltage aktivt i den grønne omstilling, forklarer Kenneth, forklarer Kenneth Løvenskjold Andreasen og fortsætter:

- Men det vil man ikke i Danmark. Her er det hele tiden de store mod de små.

Bekendtgørelserne, der både åbner op for at kunne søge om interne net og en direkte linje mellem vedvarende energi og fx et fjernvarmeværk, ser han også flere problemer i.

- Reglerne er kringlede og meget svære at forstå. Det er for at tilgodese de store netselskaber, og det bremser for, at vi får nogle nye smarte løsninger, modsat intentionen med VE III-direktivet, konstaterer han.

Små netværk øger forsyningssikkerheden

Den nuværende geopolitiske situation med muligheden for sabotage mod elnettet sammen med en øget risiko for naturhændelser som storme og oversvømmelser giver flere grunde til at få flere små netværk.

- Både beredskabet og selve forsyningssikkerheden bliver også øget med flere små energifællesskaber. Det kan være i de enkelte kommuner, hos virksomhederne og blandt borgerne, siger Kenneth Løvenskjold Andreasen og konkluderer nøgternt:

- Vi skal have de smarte løsninger, og det kræver en smart regulering, som vi ikke har i dag.

Blandt de løsninger ser juristen blandt andet flere eksempler i Danmark, hvor der bliver spændt ben for projekter.

- VE er nu blevet et overordnet samfundshensyn, men det bliver ikke brugt fx i Brøns, Bornholms Havvind eller de mange termonet ude i landet, hvor bl.a. termonet er skrevet ud af ud af varmeforsyningsloven, siger Kenneth Løvenskjold Andreasen og forklarer:

- Man skal tale med kommunerne, regionerne, borgerne og græsrødderne og ikke kun de store aktører som Green Power Denmark, Dansk Industri sammen med Dansk Naturfredningsforening og Greenpeace.

Glemte: Strategiske miljøvurdering

Men det er slet ikke det eneste problem, for selve lovgrundlaget for bekendtgørelserne er ikke i orden ifølge forskeren.

- Bekendtgørelserne om interne net og direkte linjeføring skulle have været strategisk miljøvurderet, inden de blev besluttet. Det vil sige de love, der sætter rammerne for bekendtgørelserne, så man kan få tilladelserne efterfølgende. Der ligger EU-domme om, at love og bekendtgørelser skal strategisk miljøvurderes, forklarer Kenneth Løvenskjold Andreasen.

Men før der kan komme en eventuel EU-dom, der gør de danske love og bekendtgørelser ugyldige, kræver det, at en dansk domstol spørger EU-domstolen. Men det kræver igen, at der først bliver anlagt en sag ved en dansk domstol. Sådan et retsligt forløb er langvarigt.

Ministeriet forholder sig ikke til manglende miljøvurdering

DOI.dk har bedt Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet om en kommentar til VE III-direktivet krav om øget vedvarende energi og den mulige ugyldighed af love og bekendtgørelser, der ikke har været strategisk miljøvurderet. Ministeriet har dog valgt slet ikke at kommentere denne del, men har udelukkende forhold sig til sagen om Brøns fjervarmes direkte linje mellem vindmøllerne og varmeværket.

- Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har ikke nogen kommentarer til en sag, som er under behandling i et klagenævn. Der henvises til Energistyrelsen for spørgsmål om grundlaget for dispensation.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//solenergi/artikel/phd-stipendiat-aergrer-sig-over-afslag-om-direkte-linjefoering-til-fjernvarmevaerk

GDPR