DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Ifølge regeringen skal der indføres en flyafgift, der ligger på i gennemsnit 100 kroner i 2030. Regeringen regner med et provenu på 1,2 milliarder kroner, fortæller skatteminister Jeppe Bruus (S).
Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Officielt - Regeringen klar med flyafgift: Rejser i Europa skal koste 60 kroner mere med flyafgift

Regeringen foreslår flyafgift, der varierer efter rejselængde. I gennemsnit skal den være 100 kroner i 2030.  
9. NOV 2023 10.15
Klima
Politik
Power-to-X
Transport
Økonomi

Regeringen er klar med en model for afgiften på passagerrejser med fly, der i 2030 skal være på gennemsnitligt 100 kr. Det oplyser skatteminister Jeppe Bruus (S) torsdag.

- Det kan lade sig gøre nu, fordi vi har en bred regering hen over midten, siger han på et pressemøde.

Desuden skal der fra 2025 udbydes en grøn indenrigsrute, hvor lufthavne og flyselskaber kan "afprøve grønne teknologier". Der skal også afsættes 550 mio. kr. for at understøtte danske lufthavne, da mindre regionale lufthavne vil blive ramt hårdere end de store.

Afgiften skal indfases fra 2025, og de første tre år skal den ifølge udspillet ligge på gennemsnitligt 70 kr., fra 2028-2030 på 85 kr. og fra 2030 og frem på i gennemsnit 100 kr. Afgiften på den enkelte rejser varierer, alt efter hvor der flyves hen. Afgiften vil gælde for passagerer på alle flyrejser med undtagelse af personer, der mellemlander i en dansk lufthavn.

Skatteministeriet giver i udspillet et eksempel på, hvor høj afgiften ifølge regeringen skal være på de forskellige rejser. I 2030 skal rejser inden for Europa have en afgift på omkring 60 kr. Mellemlange rejser – eksempelvis en tur til New York - vil få en afgift på cirka 240 kr. – i udspillet eksemplificeret med en tur til Bangkok i Thailand - og lange rejser vil få en afgift på cirka 390 kr.

Provenu deles mellem flybranchen og ældrechecken

Afgiften ventes at indbringe et provenu på 1,2 mia. kr. i 2030. En stor del af pengene skal gå til at understøtte den grønne omstilling af flybranchen, ligesom ældrechecken, som knap 300.000 pensionister får, forhøjes fra den 1. januar 2025 med 4800 kr.

I 2025 vil flyafgiften give et provenu på 900 mio. kr. Heraf går 610 mio. til ældrechecken, mens langt mindre - 290 mio. - går til omstillingen af grøn luftfart. I 2030 vil det være knap halvdelen af provenuet, der går til ældrechecken. Regeringen vil evaluere afgiften i 2027.

Afgiften ventes at medføre en nedgang i indenrigsflyvninger på henholdsvis syv pct. i 2025 og ni pct. i 2030, siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M).

- Vi skal igennem alle sektorer. Luftfarten er ikke den nemmeste. Det er nok en af de sværeste sektorer. Jeg er glad for, at vi nu kommer i gang. Jeg er glad for, at vi nu får en afgift på niveau med vores nabolande, siger Lars Aagaard.

Jeppe Bruus understreger dog, at succeskriteriet ikke er, at færre skal vælge fly som rejseform.

- Succeskriteriet er, at vi får nogle fly, der flyver bæredygtigt, svarer han.

- Vi gør ikke det her isoleret set for at forhindre folk i at rejse, men så folk kan rejse uden at forurene.

/ritzau/
 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//havenergi/artikel/officielt-regeringen-klar-med-flyafgift-rejser-i-europa-skal-koste-60-kroner-mere-med-flyafgift

GDPR