
Hvis alt går efter planen vil Europas største grønne e-methanol-anlæg være klar til produktion i Örnsköldsvik i Nordsverige i 2025. Således har Ørsted bestyrelse truffet beslutning om at investere i FlagshipONE-projektet. FlagshipONE får en elektrolysekapacitet på omkring 70 MW, og kan producere ca. 50.000 tons e-methanol om året.
FlagshipONE bliver Ørsteds første kommercielle Power-to-X-anlæg og er en vigtig trædesten på vejen mod selskabets ambition om at tage en global førerrolle inden for vedvarende brint og grønne brændstoffer, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.
Bestyrelsen i Ørsted har endda besluttet at løfte investeringen i PtX-anlægget alene og blive eneejer, da man har valgt at købe de resterende 55 pct af projektet fra Liquid Wind AB, som er projektets oprindelige udvikler.
- E-methanol er den bedste eksisterende løsning på at reducere CO2-udledningen i sektorer, som er vanskelige at elektrificere, såsom søfart. Med dette første projekt i kommerciel skala tager Ørsted det første spadestik på vejen mod at udvikle vores brancheførende portefølje af e-methanolprojekter, siger Mads Nipper, som er koncernchef og administrerende direktør i Ørsted.
Søfartsindustrien tegner sig for ca. 3 pct. af den globale CO2-udledning, og branchen er et fokusområde for Ørsted, i takt med at selskabet udvider sin tilstedeværelse inden for Power-to-X i Nordeuropa og USA.
FlagshipONE er det første e-methanolprojekt i Ørsteds portefølje inden for Power-to-X. Selskabet er desuden i gang med at udvikle ’Project Star’, et projekt på den amerikanske golfkyst med en produktionskapacitet på 300.000 tons, samt ’Green Fuels for Denmark’-projektet i København, der begge vil producere betydelige mængder e-methanol med henblik på at reducere CO2-udledningen fra søfart.
Klar til at påtage sig risiko
I dag er grønne brændstoffer til søfart dyrere end fossilbaserede alternativer, og søfartsindustrien har brug for understøttende lovgivning, der kan stimulere efterspørgslen og sætte skub i modningen af industrien for grønne brændstoffer hurtigt og i stor skala. Indtil en sådan lovgivning bliver en realitet, vil prisen på e-methanol, selv fra store Power-to-X-anlæg som FlagshipONE, være behæftet med betydelig usikkerhed – og stor-skala appetit fra aftagere skal stadig udvikle sig.
Ørsted tilkendegiver dog, at man er parat til at føre an i udviklingen af Power-to-X-industrien og påtage sig de nødvendige risici undervejs – bl.a. gennem strategiske projekter som FlagshipONE – men der er et presserende behov for lovgivningsmæssige tiltag, der matcher udvikleres og rederiers ambitioner.
- I dag befinder Power-to-X sig på et lignende afgørende stadie – og hos Ørsted er vi endnu engang klar til at påtage os risikoen og føre an i modningen af denne afgørende teknologi. Power-to-X-industrien har dog et presserende behov for understøttende rammevilkår, der muliggør omstillingen væk fra fossile brændstoffer, og vi opfordrer beslutningstagere til at handle nu for at matche udvikleres og rederiers klimaambitioner, siger Olivia Breese, direktør for Power-to-X-forretningen i Ørsted.
Ørsted påbegynder opførelsen af FlagshipONE i foråret 2023. Projektet bliver opført ved det biomassefyrede kraftvarmeværk Hörneborgsverket i Örnsköldsvik, som drives af det svenske forsyningsselskab Övik Energi. E-methanolen fra FlagshipONE skal produceres ved hjælp af vedvarende elektricitet og biogent CO2, der opsamles fra Hörneborgsverket. Derudover vil FlagshipONE benytte damp, procesvand og kølevand fra Hörneborgsverket.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.