
FREDERIKSBERG: Hvordan undgår vi, at opladning af de mange nye elbiler, får elnettet til at bryde sammen på for eksempel Frederiksberg? Kombinationen af mange elbiler og tætbefolkede områder kan blive en udfordring for det kollektive elnet, og derfor analyserer blandt andre DTU og Radius Elnet, som en del af FUSE-projektet, sammenhængen mellem det øgede elforbrug til transport sammenholdt med det generelle strømforbrug.
- Elnettet på Frederiksberg er stærkt ligesom i resten af vores forsyningsområde, men med en øget elektrificering og mange flere elbiler, er det nødvendigt løbende at tilpasse og udvikle elnettet i et matchende tempo. Med det her projekt får vi en større forståelse for, hvordan intelligente løsninger kan hjælpe elnettet. I sidste ende betyder det, at vi i Radius kan foretage de rette investeringer i fremtidens elnet og holde omkostningerne for forbrugerne nede, siger Jimmy Schipper Bjaaland, Senior Strategi Analytiker hos Radius Elnet.
Det er nemlig muligt at transportere meget mere strøm gennem elnettet til forbrugerne, men det skal gøres smart, så forbruget fordeles over hele døgnet, og spidsbelastningerne minimeres. Men øget fleksibilitet i forbruget kan dog medføre en risiko for uhensigtsmæssig synkronisering af forbrugsvaner og nye ”super peaks” i det samlede forbrug, lyder det fra Tim Unterluggauer, Ph.d.-studerende på DTU.
- Lige nu kan elnettet mange steder sagtens håndtere et øget elforbrug, men opgaven er at sikre, at det også er tilfældet om to, fem og ti år. I projektet undersøger vi forskellige ladestrategier, og analyserer, hvordan de forskellige lademønstre påvirker transformer- og kabelbelastningen i tre udvalgte områder af lavspændingsnettet, fortæller han, og fortsætter:
- Intelligent opladning kan mindske presset på nettet på kort sigt sammenlignet med ukontrolleret opladning af elbiler. Imidlertid kan synkroniseret opladning, som bliver udløst af opladning baseret på prisprognoser over flere dage eller særlige helligdage, udgøre en betydelig udfordring, hvilket nødvendiggøre udvikling af passende mekanismer for at undgå sådanne begivenheder.
Smart opladning kan blive et problem
Smart opladning kan således blive et tveægget sværd, hvis alle i sidste ende bliver for gode til at lade identisk med de øvrige elbilister. Resultaterne fra projektet viser, at hvis elnettet udnyttes intelligent, så er det øgede forbrug ikke ensbetydende med en problematisk belastning af nettet eller et overdrevent stort investeringsbehov.
Men udfordringen er at finde effektive løsninger, der omfatter den rette kombination af prisincitamenter, services og investeringer i elnettet samt imødekommer elbilisternes behov og tillige at undgå uhensigtsmæssig samtidige opladninger med deraf følgende spidsbelastninger, hvor alle bruger elnettet på samme tid.
FUSE-projektet er et samarbejde mellem DTU, Radius Elnet, Frederiksberg kommune, Spirii, Elbilforeningen m.fl. og løber indtil starten af 2024, og målet er bl.a. at udkomme med en række anbefalinger til Frederiksberg Kommune og Radius Elnets videre arbejde.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.