DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Hvor der tidligere var lokal konkurrence om kunderne, følger priserne i dag i høj grad ét ledende selskabs vejledende priser. Det skal ændres med nye regler, der træder i kraft 1. december. (Arkivfoto).
Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Nye regler kan gøre det billigere at tanke

Fra mandag skal det være nemmere for bilister at sammenligne tankstationers priser på benzin og diesel. Fornyet konkurrence skal spare forbrugerne penge.  
28. NOV 2025 14.31
Erhverv
Transport
Økonomi

Priserne på benzin og diesel har herhjemme været stort set de samme fra tankstation til tankstation siden coronapandemien. Sådan var det ikke tidligere. Og snart kan der måske komme mere dynamiske priser igen og større konkurrence.

Det er i hvert fald formålet med nye regler fra regeringen, som træder i kraft mandag den 1. december. Reglerne går ud på, at benzin- og dieselskaberne skal oplyse de aktuelle pumpepriser ved stationen og online. Det har været efterspurgt hos bilisterne, fortæller Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM, der repræsenterer de danske bilister.

- Da corona kom, var efterspørgslen på brændstof meget lav, og så blev priserne mere eller mindre faste. Det har undret mange af vores medlemmer, som har kontaktet os og skrevet til os, fordi de ikke forstår, hvordan benzinpriserne kan være det samme i øst og vest og nord og syd, siger han.

FDM forventer nu, at "vi kommer tilbage til en verden, hvor priserne ændrer sig alt efter konkurrenceforhold", siger Ilyas Dogru.

Hvor der tidligere var lokal konkurrence om kunderne, følger priserne i dag i høj grad ét ledende selskabs vejledende priser. Det betyder, at priserne på tankstationernes skilte ofte er de samme på tværs af landet og ofte ændres samtidigt.

Men regeringen vil fra 1. december kræve, at selskaber skal offentliggøre de aktuelle forbrugerpriser - også kaldet pumpeprisen - online.

Forventer besparelser for over tusind kroner

For den enkelte bilist betyder det, at tankstationernes priser altid vil være til at finde online og i realtid. Det kan for eksempel være på en hjemmeside eller i en app.

Tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at der i dag mangler konkurrence om kundernes køb af benzin og diesel. Og at det har været tilfældet siden coronakrisen. Regeringen skønner, at tiltaget kan spare bilisterne for op mod 2000 kroner om året.

- Et frit og gennemsigtigt marked er den bedste vej til lavere forbrugerpriser, sagde transportminister Thomas Danielsen (V) i en pressemeddelelse, da tiltaget blev præsenteret i september.

- Der er desværre tegn på, at konkurrencen halter, når det kommer til benzin og diesel. Og derfor sætter vi nu ind med tiltag, der skal give konkurrencen bedre vilkår til gavn for danskernes privatøkonomi.

Hos FDM vil Ilyas Dogru holde øje med, hvordan det kommer til at udvikle sig, og hvilken effekt det får. Det er ikke sikkert, at udfordringen er løst allerede 1. december. De nye regler "skal have lov at leve lidt", som han udtrykker det.

Effekten kommer an på, hvordan selskaberne indordner sig efter de nye regler, og hvordan nye platforme til prissammenligninger vil fungere.

- Forbrugerne får mulighed for at tanke billigere nogle steder og dermed spare nogle penge. Hvor stor den besparelse vil være, afhænger af mange ting. Benzinprisen påvirkes af mange eksterne faktorer, som vi i Danmark ikke er herre over. Blandt andet dollarkursen og geopolitiske ting i den store verden, siger han.

Erhvervsministeriet forventer en effekt med 2000 kroners besparelse for en husstand med to biler. Hvis der er én bil i husstanden, er besparelsen op mod 700 kroner.

/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//havenergi/artikel/nye-regler-kan-goere-det-billigere-at-tanke

GDPR