Det er angiveligt lykkedes bjærgningsmandskaber at få et containerskib, der siden tirsdag har siddet fast i Suez-kanalen, så meget fri, at det igen er flydende. Det oplyser det maritime servicefirma Inchcape Shipping på Twitter tidligt mandag morgen ifølge nyhedsbureauet Bloomberg News.
Oplysningen er ikke bekræftet fra officiel side.
Men kilder i Suez Canal Authority (SCA) oplyser ligeledes mandag morgen til det lokale medie Cairo24, at skibet flyder igen.
Osama Rabie, der er topchef for SCA, bekræfter ifølge Wall Street Journal, at stævnen på det omkring 400 meter lange skib er kommet fri.
- Det er gode nyheder, siger Rabie og tilføjer, at slæbebåde fortsat er i færd med at sikre, at skibet bliver rettet så meget op, at det kan begynde at bevæge sig gennem kanalen.
- Vi er ikke færdige endnu, men det har bevæget sig, siger han.
Mere end 300 skibe i kø
Han oplyser ikke noget om, hvornår SCA forventer at kunne åbne den 193 kilometer lange sejlrute igen.
Over 300 handelsskibe ligger i kø ved de to indsejlinger til kanalen, som har været lukket siden containerskibet gik på grund.
Blokeringen af vandvejen mellem Det Røde Hav og Middelhavet tvinger rederier til at vælge mellem at vente på en genåbning eller omdirigere skibe til at sejle syd om Afrika i stedet.
Falder valget på den sidste løsning, udløser det både en stor ekstraregning til skibsbrændstof og øger transporttiden fra Asien til Europa med over en uges sejlads.
Egyptens økonomi lider også. Landet mister ifølge nyhedsbureauet AFP 12-14 mio. dollar for hver dag, Suez-kanalen er lukket, oplyser Osama Rabie.
Blokaden af Suezkanalen blokerer for gods for mia. af kroner. Blandt andet er leverancen af op mod 13 mio. tønder påvirket af situaionen.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.