DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS

"Marco Polo" skal hjælp danske havne til grøn fremtid

Hanstholm og Frederikshavn havne er en del af projektet "Marco Polo", som skal undersøge, hvordan danske havne i fremtiden kan spille en nøglerolle i arbejdet med at mindske den globale CO2-udledning.
4. JAN 2023 15.30

CO2 og e-metanol kan blive store forretningsområder for havne i fremtiden, og nu går en række partnere sammen om at undersøge, hvad det kræver at nå dertil. Projektet er døbt "Marco Polo", som står for Methanol Availability Readiness Cost Operationality for Port Logistics. 

I Marco Polo-projektet er havnene i Hanstholm og Frederikshavn udgangspunkt for en undersøgelse af, hvordan danske havne i fremtiden kan spille en nøglerolle i arbejdet med at mindske den globale CO2-udledning.

- I projektet kommer vi til at arbejde med omstillingen af færgefart og fiskeriet samt håndteringen af CO2 – her med afsæt i Nordjylland, hvor kimen er lagt til noget, der kan skaleres op til resten af verden, siger Johan Byskov Svendsen, Program Manager ved Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, i en pressemeddelelse fra Energy Cluster Denmark.

Store perspektiver

For Hanstholm Havn er slutmålet med Marco Polo især et studie, der kan bruges i dialogen med fremtidige investorer.

- Vi vil gerne skabe forretning for Hanstholm Havn, samtidig med at vi omstiller vores flåde til grønne brændsler til gavn for klimaet. Projektet kan være med til at klæde os på til fremtiden, når der skal etableres nye anlæg på havnen indenfor Power-to-X og til håndtering af CO2, der blandt andet kan udskibes til lagre offshore, siger Jens Therkelsen, erhvervskonsulent i Thisted Kommune og repræsentant for Hanstholm Havn i Marco Polo-projektet.

Marco Polo-partnerne skal blandt andet se på forretningsmodeller for anvendelse af grøn metanol på faktiske færgeruter og i fiskeriet, og på sikkerheds- og myndighedskrav til håndtering af grønne brændsler på havnene. Den sidste del står Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut for.

Marco Polo projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med 3,4 mio. kroner fra REACT-EU-programmet, og det løber til august 2023. Forhåbningerne er til projektet er store. 

- Vi tror på, at Danmark kan gøre en forskel globalt, når det gælder grønne brændsler. Det handler kort og godt om at gøre vores havne til grønne tankstationer, så vi dekarboniserer vores fiskeri og vores færger. Nu ser vi på det nationalt – og det kommer til at ske over hele verden over tid, siger Johan Byskov Svendsen.

Partnerkredsen bag Marco Polo projektet består af: Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Nordic Green Solutions, Hanstholm Havn, Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut, Aalborg Universitet, Evida og Energy Cluster Denmark, der faciliterer projektet.

amp

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//ccs/artikel/marco-polo-skal-hjaelp-danske-havne-til-groen-fremtid

GDPR