
MAN Energy Solutions har bidraget til udviklingen af verdens hidtil kraftigste metanolmotor til skibe. Motoren kaldet MAN B&W 12G95ME-C10.5-LGIM skal installeres på 12 containerskibe. Det markerer et vigtigt skridt i den grønne omstilling af global søfart, oplyser virksomheden i en meddelelse.
Den første af de 12 motorer skal leveres i juni 2025 og bygges i Kina. Den skal bruges af de asiatiske rederier Orient Overseas Container Line Ltd. og COSCO Shipping Lines Co., Ltd. Hver motor har en effekt på over 82.000 kilowatt og kan sejle både på traditionelt skibsbrændstof og på både konventionel og grøn metanol.
Man Energy Solutions har allerede leveret over 230 motorer, der kan sejle på metanol. Den nye version er dog den største og mest kraftfulde til dato.
- Denne seneste, bemærkelsesværdige milepæl – verdens mest kraftfulde metanolmotor – er et klart udtryk for netop det. Ved at udnytte metanols potentiale bringer vi skibsfarten tættere på løsninger helt uden udledning, og vi forventer, at metanol vil få en fremtrædende rolle som brændstof i alle dele af branchen fremover, siger Bjarne Foldager, der er Head of Two-Stroke Business hos MAN Energy Solutions.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.