Skal flytrafikken være CO2-neutral er der kun en vej, og det er produktion af grønne flybrændstoffer via Power-to-X. Sådan lyder det fra Københavns Lufthavns administrerende direktør, Thomas Woldbye, ifølge MobilityWatch.
Ved produktion af grønne brændstoffer vil man nemlig kunne benytte sig af den eksisterende flåde af fly. Alternativet til det er eksempelvis elfly, men hvis elfly skal være fremtiden, kræver det massive investeringer fra flyselskaberne, der i forvejen er økonomisk pressede. Derfor vurderer Woldbye ikke, at det er en farbar vej.
- Vi tror på alternative drivmidler i form af power-to-x, for det kan du fylde på bestående fly. At skulle til at lave flyflåden om, det er så stor en investering, at det ikke kommer til at ske på denne side af 2030 og 2040, hvis man skal til at lave elfly. Du skal fjerne alle bestående fly, hvis du vil have fuld effekt. Det er jo næsten uoverskueligt, siger han.
Københavns Lufthavn er selv involveret i projektet Green Fuels for Denmark-projektet, der vil producere nok grønt flybrændstof til alle danske indenrigsflyvningen via PtX inden 2027. Også Mærsk, DSV, DFDS og SAS er en del af det projekt.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.