DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Anne H. Steffensen er adm. direktør i Danske Rederier.
Danske Rederier.

Danske Rederier: Geopolitik blokerer for global klimaaftale i skibsfarten

Forhandlingerne i IMO om at nå nuludledning i 2050 er udskudt. Det vækker stor skuffelse hos Danske Rederier.   
17. OKT 2025 17.26
Politik
Transport

En global klimaaftale, der skulle sætte retning for den internationale skibsfarts vej mod nuludledning i 2050, blev i denne uge sparket til hjørne under forhandlinger i FN’s søfartsorganisation IMO i London. Det ærgrer brancheorganisationen Danske Rederier.

- Det var ikke det, vi kom efter. Vi kom for endelig at lukke en afgørende klimaaftale for den internationale skibsfart. Det har vi i Danmark arbejdet benhårdt for i lang tid, så det er en stor skuffelse, siger Anne H. Steffensen, der er adm. direktør i Danske Rederier.

Aftalen, kaldet Net Zero Framework, blev formuleret i april og skulle blandt andet sikre en gradvis reduktion af drivhusgasintensiteten i skibsbrændstof. Planen var, at skibe med højere udledninger end tilladt skulle betale, mens grønne skibe kunne optjene og handle klimakreditter.

Men er aftalen nu blevet udskudt. Ifølge Danske Rederier skyldes det i høj grad på grund af geopolitiske spændinger og manglende politisk vilje. Særligt peges der på prisforskellen mellem fossile og alternative brændstoffer, som fortsat er tre til fire gange højere for de grønne alternativer.

- Skibsfarten har fortsat hårdt brug for global regulering og dermed sikkerhed for planen for den grønne omstilling. Det er nødvendigt for at understøtte investeringer i nye grønne skibe og de grønne brændstoffer, vi skal sejle på. Desværre var der ikke den politiske vilje i rummet til at gøre arbejdet færdigt i denne uge. Men hvor der er liv, er der håb. Arbejdet for skibsfartens grønne omstilling fortsætter, siger Anne H. Steffensen. 

Organisationen understreger, at global regulering er afgørende for investeringer i grønne skibe og PtX-brændstoffer.

amp

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//havenergi/artikel/danske-rederier-geopolitik-blokerer-for-global-klimaaftale-i-skibsfarten

GDPR