
De seneste måneder er gnidninger og konfrontationer mellem Kina og Filippinerne er taget til mange steder i Det Sydkinesiske Hav. Lørdag kom de to lande med nye anklager mod hinanden.
Kina beskylder et filippinsk skib for med vilje at være stødt ind i et kinesisk skib. Filippinerne beskylder et kinesisk skib for det samme.
Kinas kystvagt oplyser, at et filippinsk skib havde løftet anker og "bevidst" stødte ind i et kinesisk fartøj ved atollen Sabina Shoal. Imens oplyser den filippinske kystvagt, at et kinesisk fartøj - også "bevidst" - er stødt ind i et af landets skibe.
Den kinesiske regering mener, at stort set hele Det Sydkinesiske Hav tilhører Kina. Det gælder også dele, som Filippinerne, Brunei, Malaysia, Taiwan og Vietnam har gjort krav på.
Dele af vandvejen menes at være rig på olie- og naturgasforekomster samt fiskebestande.
I 2014 begyndte Kina at opføre en lang række kunstige øer i området. Striden i farvandet handler blandt andet om den kunstige ø, der er opført oven på revet Subi i øhavet Spratly.
Flere andre lande i regionen gør krav på nogle af de havområder og rev, hvor Kina har opført de kunstige øer. Liu Dejun, der er talsperson for Kinas kystvagt, vil have Filippinerne til straks at trække sig tilbage fra Sabina Shoal.
- Den kinesiske kystvagt vil træffe de nødvendige foranstaltninger for resolut at forhindre alle provokationer, gener og krænkelser og resolut beskytte landets territoriale suverænitet og maritime rettigheder og interesser, lyder det fra Dejun.
Talsperson for den filippinske kystvagt Jay Tarriela har samtidig på et pressemøde udtalt, at den kinesiske kystvagt havde ignoreret kollisionsbestemmelser og udført farlige manøvrer, der resulterede i skader.
/ritzau/Reuters
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.