
Ineos og Royal Wagenborg har onsdag søsat og døbt det første offshore CO2-skib bygget i Europa. Skibet, Carbon Destroyer 1, skal sejle indfanget CO2 fra Esbjerg til lagring i undergrunden ved Nini West-platformen i den danske del af Nordsøen.
Skibet blev navngivet af Lady Catherine Ratcliffe ved en ceremoni på Royal Niestern Sander-værftet i Holland og forventes at være operationelt ved udgangen af 2025 eller begyndelsen af 2026 – samtidig med, at Project Greensand går i gang med permanent lagring af CO2.
Carbon Destroyer 1 er baseret på Wagenborgs EasyMax-design og bygget til at transportere CO2 under tryk og ved lave temperaturer. Skibet er resultatet af et tæt samarbejde mellem Ineos Energy og Royal Wagenborg og udgør en milepæl i Project Greensand, der skal gøre Danmark til et europæisk knudepunkt for CO2-lagring.
- Carbon Destroyer 1 vil transportere indfanget CO2 fra hele Europa og skabe en virtuel rørledning mellem fangststederne og den permanente lagring dybt under havbunden i Nordsøen. Vi bygger nu det første dedikerede offshore CO2-skib, hvilket er en forudsætning for kommerciel CCS i hele Europa, siger Mads Weng Gade, der er adm. direktør i Ineos Energy Europe, i en meddelelse.
En ny CO2-terminal i Esbjerg er under opførelse og vil blive det landbaserede knudepunkt for håndtering og lastning af flydende CO2 til Carbon Destroyer 1. Terminalen skal bestå af seks lagertanke og vil i første omgang modtage CO2 fra danske biogasanlæg. Herfra sejles CO2’en til lagring i Nini West-reservoiret, over 1.800 meter under havbunden.
Virksomhederne bag Project Greensand er Ineos Energy Denmark, Harbour Energy og Nordsøfonden
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.