DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS

Flere danskere deler energiregningen op

Energiselskaber oplever større interesse for at dele energiregningen op i bidder. En del pensionister bruger af opsparingen, men det kan de ikke blive ved med.  
10. JAN 2023 8.37
Energi
Økonomi

Danskerne har det foregående år skullet vænne sig til, at pengene ikke rækker lige så langt, som de plejede, når indkøbskurven skal fyldes op. Priserne er steget på alt fra mælk til smør, og kommer en stor energiregning også ind ad døren, kan det være svært at få pengene til at række.

En mulighed for at få det til at hænge sammen kan være at få delt energiregningen op i mindre bidder. Og den mulighed har flere danskere gjort brug af. Hos Norlys, der har cirka 650.000 energikunder, så man sidste år en eksplosiv stigning i antallet af frivillige betalingsaftaler.

- Vi har i løbet af 2022 hjulpet rekordmange kunder med at få delt regningen op i mindre bidder. Det er et udtryk for, at de stigende energipriser har presset kunderne, så for mange har det været en stor hjælp at få den delt op i mindre bidder, fortæller Mads Brøgger, direktør for energiforretningen.

Norlys lavede sidste år knap 14.000 aftaler om at opdele betaling for regninger på i alt 110 mio. kr.. Året før blev der indgået cirka 4000 aftaler, som beløb sig til 23 mio. kr.

Hos Ældre Sagen har man fået en del henvendelser om energiregningerne, der har presset budgettet yderligere hos mange pensionister.

- Det rammer jo alle. Men det rammer måske særligt pensionister, som har lidt færre penge end mange andre, siger konsulent Claus Blendstrup.

Her har man rådet de ældre til, at de tog en snak med deres energiselskab, hvis de ikke kunne betale regningen. Henvendelserne er dog klinget lidt af de seneste måneder.

- Det kan være, fordi vi nu har fået indefrysningsordningen, hvor det er blevet sat lidt mere i system, fortæller han.

Selv om det giver mere ro, har en del pensionister dog måttet bruge af deres opsparinger, hvilket de ikke kan blive ved med i længden.

Samme tendens hos Danmarks største energiselskab

Også hos Andel Energi, Danmarks største energiselskab med 1,2 millioner kunder, oplevede man sidste år, at flere gjorde brug af en afdragsordning. Antallet af kunder, der har gjort brug af det, var i de måneder, hvor der normalt kommer kvartalsregninger, op til 73 pct. højere end et år før.

- Det kommer slet ikke bag på os, at flere har haft brug for hjælp til at få økonomien til at hænge sammen i dagligdagen, siger funktionschef Jack Kristensen.

Stigningen aftog dog sidst på året, da indefrysningsordningen trådte i kraft. Med ordningen, som politikerne vedtog i september sidste år, kan en del af el- og gasregningen udskydes til et senere tidspunkt.

Det blev vedtaget, da der var store prisstigninger, men de aftog siden, og kun et mindre beløb kunne derfor indefryses, da ordningen åbnede.

Hos Andel Energi har man ifølge Jack Kristensen kun oplevet en begrænset interessen for ordning, som cirka 11.000 kunder har gjort brug af, hvilket kan skyldes de renter, der løb på. Han vurderer, at danskerne også vil bruge de forskellige ordninger i 2023:

- Jeg tror, at folk gerne vil have alle de redskaber, de kan gøre brug af for at få økonomien til at hænge sammen, lyder det.

Hos Norlys har interessen for indefrysningsordningen også været begrænset. Omkring 7000 har tilmeldt sig - cirka 1 pct. af kundebasen, hvilket er langt færre end de op mod 20 pct., som man oprindelig havde anslået. Mads Brøgger, direktør for energiforretningen, spår, at interessen for den og de andre ordninger afhænger af, hvordan energipriserne udvikler sig.

- Jeg tror, at vi vil se færre frivillige betalingsaftaler, fordi vi har fået indefrysningsordningen, samtidig med at vi også indfører en mulighed for at betale månedligt, siger han.


/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//solenergi/artikel/flere-danskere-deler-energiregningen-op

GDPR