
Olietankere, der transporterer millioner af russiske olietønder gennem Danmark, er i virkeligheden genforsikret hos den russiske stat gennem et sanktioneret selskab. Dermed kan det være ekstremt besværligt at få erstatningspenge, hvis der sker en oliekatastrofe. Det skriver det undersøgende medie Danwatch i dag i samarbejde med Bloomberg.
Siden invasionen af Ukraine har et af de største mysterier omkring Ruslands olieindustri været, hvem der turde at stille penge til rådighed for at forsikre og dermed understøtte de hundredvis af tankskibe, der dagligt transporterer millioner af tønder russisk olie gennem Danmark.
De store, vestlige selskaber dominerede markedet før krigen i Ukraine, men trak sig fra at forsikre transport med russisk olie efter invasionen, og derfor har rederierne måtte finde alternativer til at sikre dem de nødvendige certifikater, der kræves af internationale konventioner.
Det kræver nemlig enorm kapital at stille sikkerhed for hundredvis af olieskibe, der i værste fald kan skabe fatale miljøkatastrofer med en efterfølgende oprydning for mia. af kroner.
På baggrund af et stort researcharbejde kan de to medier nu afsløre, at olieskibene i stigende forsikres grad af de russiske selskaber Ingosstrakh, Sogaz og Alfastrakhovanie, der i sidste ende er økonomisk understøttet af et stærkt sanktioneret selskab under Ruslands centralbank, Russian National Reinsurance Company (RNRC).
Ekspert: Forsikringspenge vil blive sanktioneret
Det er altså den russiske stat, der i sidste ende kan være den, som Vesten skal bede om pengene fra i tilfælde af en oliekatastrofe. Da RNRC er underlagt strenge sanktioner fra EU, USA og Storbritannien, kan det ifølge flere eksperter blive svært for europæiske lande at få penge fra forsikringsselskaberne.
- Hvis pengene i sidste ende kommer fra RNRC, så er der ingen i EU, der må modtage de penge uden at indefryse dem. Sanktioner gælder både direkte og indirekte, lyder det fra den danske advokat Anders Amstrup Fournais, der er partner i Hafnia Law med speciale i søret og sanktioner.
Ingosstrakh er sanktioneret af Storbritannien, mens Sogaz og Alfastrakhovanie begge er sanktioneret i USA, EU og Storbritannien.
Udfordringerne med olieskibenes forsikringer blev fremhævet den 17. oktober af britiske myndigheder, som sagde, at de vil begynde at “udfordre” tankskibe, der mistænkes for at have "tvivlsom" forsikring, når de passerer gennem Den Engelske Kanal.
Minister er bekymret
Danwatch og Bloombergs undersøgelse får nu også erhvervsminister Morten Bødskov (S) til at udtrykke stor bekymring over forsikringsproblemer på olieskibe med russisk last, som han kalder et “internationalt problem, der kræver internationale løsninger”.
- Regeringen er dybt bekymret over den russiske ‘skyggeflåde’ og deres tvivlsomme forsikringer, siger han.
Selskabet Ingosstrakh afviser, at det bevidst forsikrer skibe, som bryder sanktionerne. Samtidig oplyser Ingosstrakh, at det overholder alle gældende sanktioner og regler, og at det har kapital nok til at imødekomme et forsikringskrav i tilfælde af, at RNRC ikke betaler.
Derudover er RNRC kun en del af en bredere genforsikringsportefløje, skriver Ingosstrakh, som afviser at uddybe mere om deres portefølje af hensyn til, at det er forretningshemmeligheder.
Det har ikke været muligt at få kommentarer fra RNRC, Sogaz eller AlfaStrakhovanie.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.