
Skibstransporten skal være del af EU's system for handel med CO2-kvoter (ETS), for at sikre at den sektor i højere grad bidrager til reduktion af drivhusgasser.
Det foreslår EU-Kommissionen onsdag i et omfattende udspil, som skal forhandles mellem medlemslandene og EU-Parlamentet.
ETS blev etableret i 2005 med det formål at reducere CO2-udledninger i den tunge industri og fra kraftværker. Siden blev luftfarten indlemmet i systemet, mens skibsfarten foreløbig er gået fri. Men den går ikke længere, mener EU-Kommissionen, som længe har varslet et forslag om at gøre skibsfarten til del af kvotehandlen.
Det betyder, at rederne skal købe kvoter, ellers må de ikke lægge til kaj i EU-havne. I forslaget ligger, at skibsfarten skal indfases i ETS fra 2023. Det skal ske over en periode på tre år.
EU's kvotehandelssystem har eksisteret i næsten 20 år, men det har i lange perioder været kritiseret for at være ineffektivt. Der var for mange gratis kvoter og ingen mærkbar pris for at udlede.
Det seneste år er kvoteprisen dog steget markant til det højeste niveau til dato. Kritikere mener, at prisen for at udlede et ton CO2 skal meget højere op, hvis systemet faktisk skal bidrage til CO2-reduktion. Det er forventningen i EU-Kommissionen, at det kommer til at ske.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.