Forleden dag læste jeg overskriften ”Nu sætter vi kursen mod klimaneutral skibsfart”. Det var overskriften på et debatindlæg skrevet af vores erhvervsminister Morten Bødskov og først blev jeg glædeligt overrasket. For jeg om nogen ved, hvor vigtigt det er, at vi sætter fokus på den grønne omstilling i den maritime branche.
Min kortvarige glæde skulle dog hurtigt blive afløst af afmagt. For vi kan snakke nok om vigtigheden af den grønne omstilling i vores branche og sætte ambitiøse klimamål, men det nytter intet uden konkret handling og retning for, hvordan vi indfrier målene. Jeg oplever, at de danske politikere for længst har erkendt, at vi i dansk søfart har brug for omstilling. Det blev da også tydeligt, da regeringen i 2021 satte et mål om at opnå klimaneutral søfart i 2050. Men spørgsmålet, som jeg tror mange i branchen mangler et klart svar på, er – hvordan gør vi?
I flere år har jeg og mine kollegaer hos Nordhavn Power Solutions A/S forsøgt at gå forrest og udvikle løsninger og produkter, der netop kan bidrage til at imødekomme nogle af de udfordringer, som vores branche står overfor i forhold til at mindske vores klimaaftryk. Det ser jeg også store spillere i branchen som Mærsk, Esvagt A/S og Ørsted gøre. Og det er vigtigt, for det inspirerer små fisk i det store hav som os til at blive ved.
En af vores vigtigste innovationer hos Nordhavn er motorer drevet på metanol. Et brændstof, som kan erstatte de fossile brændstoffer, der ellers anses som værende en af branchens helt store klimasynder, når skibene rejser de mange tusinde kilometer, det kræver at have en global infrastruktur. Så for mig ligger det lige til højrebenet. Hvorfor tager beslutningstagerne ikke noget handling på blandt andet dette punkt og opstiller regulativer, der kan presse branchen hen mod at vælge den mere klimaneutrale løsning?
For nok kan vi som branche udvikle og innovere, men jeg stiller mig kritisk til, hvad det reelt nytter uden handling fra det offentlige? Fra beslutningstagerne? Vi i det private har bestemt mulighed for at tage en del af byrden, men vi kan ikke stå på de vigtige beslutninger. Det har vi jo af gode grunde simpelthen ikke mandat til. Skal vi virkelig noget har vi brug for, at der handles nu, og det må komme fra vores politikere og ikke blot det private, som lige nu bærer ansvaret alene. Sådan føles det i hvert fald.
Jeg håber derfor, at ministeren for fiskeri, Jacob Jensen, klimaministeren, Lars Aagaard, og andre fremtrædende politikere og beslutningstagere vil gå forrest med handlinger og incitamenter, der inspirerer flere i det offentlige og private til frivilligt at omfavne den grønne omstilling og skabe en klimaneutral skibsfart inden 2050. For som Morten Bødskov selv nævner i det føromtalte debatindlæg. Dansk skibsfart er en af de helt store klimasyndere og udleder lige nu som branche mere CO2 end alle danskerne tilsammen. Så vi skal gøre noget og det skal være nu.
Indlægget er skrevet af Søren Rasmussen som er CEO hos Nordhavn Power Solutions.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.