DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS

Dansk værft servicerer 11 af Putins særlige gasskibe

Det danske værft Fayard, der ligger i Lindø nær Odense, er det sidste i hele Europa, der vil hjælpe Rusland med at holde deres moderne flåde af isbryder-gasskibe flydende.
8. SEP 2025 9.20
Erhverv
Internationalt
Politik
Sikkerhed

Særlige gasskibe sejler årligt over 20 millioner tons naturgas ud fra et enormt gasanlæg på Yamal-halvøen i Rusland.

Skibene er bygget til at bryde isen i Arktis og eksportere gas for milliarder af kroner, der ender i Ruslands krigskasse. Rusland har i alt 15 af disse specialkonstruerede skibe til rådighed. Og det eneste værft i Europa, der servicerer dem, ligger på Fyn.

Nu viser en gennemgang af havnedata fra MarineTraffic, som det undersøgende medie Danwatch har lavet, at 11 af de i alt 15 særlige Arc 7-skibe, der er en del af den berygtede Yamal-flåde, er blevet serviceret i Danmark hos Fayard siden Ruslands invasion af Ukraine.

Senest den 3. september ankom den moderne isbryder, ‘Eduard Toll’, til Fayard-værftet, der ligger ved Lindø.

På linje med politiken 

Tidligere i 2025 valgte det franske værft i Brest - der var det eneste i Europa ud over Fayard, som tog imod Yamal-skibene - at stoppe med serviceringen. Det var for at komme mere “på linje med Hollands udenrigspolitik”, lød argumentet fra en talsmand.

Selv om flydende naturguas, LNG, ikke er sanktioneret, og Fayard derfor heller ikke bryder lovgivningen, forarger det den danske forsvarsanalytiker og orlogskaptajn Jens Wenzel Kristoffersen, at Fayard fortsætter.

- På trods af, at Fayard har udtalt, at de bakker op om EU’s linje og beslutninger, så grænser det til det dobbeltmoralske, at de bliver ved med at servicere Rusland, siger han.

I 2024 eksporterede Yamal LNG-anlægget intet mindre end 21,2 millioner tons flydende gas. Der er ikke officielle tal for værdien af denne eksport, men ifølge det norske onlinemedie High North News, så estimeres det, at værdien for de første fire måneder af 2024 lød på over 25 milliarder kroner.

Regeringen opfordrer ikke til handel

Regeringen har flere gange opfordret en lang række danske virksomheder til at holde sig fra at handle med russiske interesser - herunder rederier og forsyningsselsakber - men det har ifølge Jens Wenzel Kristoffersen ikke virket.

“Fayard fortsætter tilsyneladende sin adfærd og støtte til at sikre russisk indtjening, så længe værftet selv er i stand til at tjene penge på det”, siger han.

Fayards driftsdirektør, Kristian Eidnes Andersen, udtaler til Danwatch, at “i Fayard bakker vi op om EU’s energipolitiske linje og sanktioner overfor Rusland”, men understreger, at flydende naturgas fra Yamal-anlægget stadig er en vigtig del af Europas energiforsyning.

"Såfremt man politisk beslutter at ændre eller vedtage andre regler, så retter vi naturligvis ind efter det, for vi bakker naturligvis op om den vedtagne politik på området, herunder EU’s plan for udfasningen af russisk gas”, skriver direktøren.

Statsminister Mette Frederiksen (S) udtalte i januar, at det er “ubegribeligt”, at Fayard stadig servicerer Yamal-skibene. Hun har dog ikke ønsket at kommentere sagen igen. I stedet gør erhvervsminister Morten Bødskov (S) regeringens holdning klar. 

“Jeg mener ikke, at danske værfter skal servicere skibe, der sejler med russisk naturgas. Vi er i en tid, hvor virksomheder skal vælge hvilken side af historien, de vil stå på. Fra dansk side har vi tidligere foreslået, at EU-sanktionerne skal forbyde værftsydelser til skibe, der fragter eller har fragtet russisk naturgas. Det kæmper vi stadig for sker.”

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//havenergi/artikel/dansk-vaerft-servicerer-11-af-putins-saerlige-gasskibe

GDPR