Bestseller har i de seneste år skåret 82 pct. af sin direkte CO2-udledning. Det svarer til næsten 79.000 tons mindre CO2 udledt i 2021 sammenlignet med 2018.
Nu retter virksomheden fokus mod sin forsyningskæde. Således vil Bestseller begrænse sin indirekte udledning ved at etablere solcelleanlæg på tekstilfabrikker i Bangladesh og dermed integrere vedvarende energi i produktionen af sine varer, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.
- Vi er meget bevidste om, at langt størstedelen af vores samlede klimaaftryk bliver sat i den indirekte værdikæde, og at det derfor er afgørende, at de fabrikker, vi samarbejder med, også får bedre mulighed for at benytte vedvarende energi. Med dette initiativ ønsker vi at styrke vores leverandørers mulighed for at investere i mere bæredygtige løsninger til gavn for deres egne virksomheder, deres lokalsamfund, vores forretning og hele den grønne omstilling, siger Anders Holch Povlsen, CEO og ejer i Bestseller.
Indirekte udledninger udgør 95 pct. hos Bestseller
Den indirekte CO2-udledning fra for eksempel materialeproduktion og leverandører udgør 95 pct. af Bestsellers samlede udledning. I takt med Bestseller’s vækst, og dermed øgede produktion, er andelen af CO2-udledning fra værdikæden vokset i Bestseller’s CO2-regnskab, hvilket trækker det samlede CO2-aftryk i en negativ retning.
Den udvikling skal blandt andet de planlagte solcelleanlæg og den mere bæredygtige, vedvarede elektricitet bidrage til at dæmme op for. Solcelleanlæggene bliver etableret i samarbejde med Bestsellers moderselskab Heartland, som skal facilitere, at tekstilfabrikanterne kan investere i og bygge solceller på deres produktionsanlæg.
Opsætningen af solcellepaneler i Bangladesh begynder i 2023 Solpanelerne bliver etableret i et tæt samarbejde mellem tekstilfabrikken, Heartland, Bestseller og cleantech-virksomheden SOLshare, der i forvejen bidrager til en generel omlægning af energinettet i Bangladesh.
- Projektet er det første joint venture mellem et internationalt modebrand og en klimateknologisk virksomhed i Bangladesh. Vi ser frem at opføre solceller på tværs af BESTSELLER’s leverandører via et nært samarbejde baseret på dialog og hurtig og pålidelig eksekvering, siger Dr. Sebastian Groh, Managing Director og Co-founder i SOLshare.
Bestseller står bag 20 modebrands herunder JACK & JONES, ONLY og VERO MODA.'
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.