Det blev til en uønsket pause på 38 dage for skibet Maersk Etienne tidligere på året, da skibet lå stille med 27 strandede migranter.
Ansvaret for migranterne blev kastet rundt mellem flere lande, indtil migranterne til sidst kom i land efter hjælp fra en hjælpeorganisation.
Nu skal en arbejdsgruppe se på, hvordan en sådan situation håndteres bedst i fremtiden. Det skriver Shippingwatch.
Tankskibet fra danske A.P. Møller-Mærsk samlede 4. august de 27 migranter op i tunesisk farvand, da Maltas kystvagt bed Mærsk om hjælp.
Hverken Malta eller Tunesien var dog indstillet på at tage imod migranterne, og derfor forsøgte de danske myndigheder at finde en løsning.
Til sidst blev migranterne flyttet til ngo-skibet Marie Jonio, som havde fået tilladelse til at lægge til havn på den italienske ø Sicilien.
Arbejdsgruppen, der er nedsat af regeringen, har repræsentanter fra tre ministerier, Søfartsstyrelsen og Danske Rederier.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.