
Der er travlt med godsomsætningen på Aarhus Havn faktisk er der rekord travlt. Således har der fra januar til september i år passeret 572.112 TEU (Twenty-foot Equivalent Units) igennem Aarhus havn.
Det er en stigning på 7,7 pct. sammenlignet med rekordåret 2021, hvor der i samme periode var 531.072 TEU igennem havnen.
- Vi har generelt i hele året, og særligt de seneste måneder, oplevet, at flere og flere virksomheder vælger Aarhus Havn til. Det er selvfølgelig glædeligt, for det betyder fremgang og udvikling i Aarhus, Østjylland og hele landet. Væksten skyldes blandt andet, at skibstransporten til Aarhus vinder stigende markedsandele i forhold til for eksempel transport med lastbil fra Hamborg, siger CEO i Aarhus Havn, Thomas Haber Borch.
Det er især i tredje kvartal, at Aarhus Havn har oplevet en markant stigning i containeromsætningen på knap 36.000 TEU sammenlignet med samme periode i 2021. Det er en stigning på over 20 pct. Thomas Haber Borch mener, at udviklingen taler yderligere for den havneudviddelse, som i øjeblikket debatteres i Aarhus.
- Vi har også i særligt de sidste tre måneder set en stigning i containere med danske varer og produkter, der eksporteres ud i resten af verden. Det understreger Aarhus Havns rolle i ikke bare Danmark, men i hele verden. Vi er en central del af den nationale og internationale infrastruktur, og vi skal hele tiden sikre, at danske virksomheder har de bedste og mest effektive forbindelser til verden. Men fremgangen presser kapaciteten på et niveau, vi ikke har set før, og behovet for mere areal har nok aldrig været større, siger direktøren.
Også fremgang i massegods
Den urolige situation i verden med krig, inflation og energikrise ændrer også i høj grad på massegodsets – det såkaldte bulk - transportveje.
I de første ni måneder af 2022 er der registreret en stigning på 554.000 tons. Det er en stigning på knap 20 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.
- Vi oplever i øjeblikket også en stor stigning i bulk-mængderne, som vi skal sikre infrastrukturen omkring. Det gør vi, dels fordi der sker uforudsete ting i verden, som ændrer godsets transportveje, og dels fordi Aarhus Havn er eneste mulighed for flere af de store skibe. Her er vores vigtigste opgave at stille den rette kapacitet til rådighed, så vi kan sikre danskernes forsyning, siger Thomas Haber Borch.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.