DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Maskinchef Torleif Simonsen viser rundt på "Antonia Mærsk". Skibets motor kan både sejle på bunkerolie og grøn methanol. - Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

350 meter langt Mærsk-skib skal krydse verdenshave på methanol

Ved en ceremoni på Aarhus Havn fredag har Mærsks nyeste methanoldrevne skib fået navnet "Antonia Mærsk".
9. AUG 2024 11.35
Gas
Havne
Power-to-X
Transport

Den seneste tilføjelse til Mærsks flåde af skibe, der kan sejle på methanol, er blevet navngivet i Aarhus. Det er sket ved en ceremoni på havnen fredag. Lørdag åbnes skibet for omkring 2000 besøgende. Den 350 meter lange skude, der kan transportere omkring 16.500 containere, har fået navnet "Antonia Mærsk". Skibet er det største af sin slags i verden.

Modsat de fleste containerskibe, der kun sejler på fossile brændsler, kan "Antonia Mærsk" også drives af methanol. Det kan produceres af biogas eller biomasse og spiller en helt central rolle i shippinggigantens ambitioner om at reducere sine CO2-udledninger.

Mærsk-topchef Vincent Clerc holdt tale før navngivningen. Med "Antonia Mærsk" bag sig satte han ord på virksomhedens grønne ambitioner.

- Grøn methanol er et brændstof, der kan produceres i store mængder. Men det er en kompleks proces at udskifte sit brændstofforbrug. Vi ser en fremtid for os, hvor flere forskellige grønne brændstoffer eksisterer side om side, lød det blandt andet fra topchefen.

Kalder på politisk handling

Han brugte også anledningen til at gentage Mærsks ønske om politisk handling.

- Vi kan ikke klare den her rejse alene. Der er brug for en prismekanisme, der kan lukke hullet mellem priserne på transport med grønne brændstoffer og fossile brændsler.

I dag er grønne brændstoffer dyrere end den traditionelle bunkerolie, og Mærsk opkræver derfor en højere pris fra de kunder, der ønsker den mere klimavenlige løsning. Desuden er det en stor udfordring for Mærsk at skaffe nok grøn methanol. Derfor vil det nye skib sejle på fossilt brændstof en del af tiden.

"Antonia Mærsk" er det første store metanoldrevne skib, der er blevet navngivet i Danmark. Skibet slutter sig til gruppen af Mærsks andre metanoldrevne skibe, der også tæller søsterskibene "Ane Mærsk" og "Astrid Mærsk" samt det noget mindre "Laura Mærsk".

Sidstnævnte fik Mærsk leveret i 2023. Skibet var det første metanoldrevne i verden. Med grøn methanol mindskes det enkelte skibs udledninger ifølge Mærsk med mindst 65 pct.


/ritzau/
 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//ptx/artikel/350-meter-langt-maersk-skib-skal-krydse-verdenshave-paa-methanol

GDPR