
Energinet undersøger sammen med producenter af vedvarende energi og store industrielle elforbrugere, om netkunder selv kan overtage dele af arbejdet med at blive tilsluttet elnettet. Formålet er at forkorte processen og bidrage til en hurtigere grøn omstilling. Det skriver Energinet.
Siden 2020 er antallet af henvendelser om nettilslutning steget med over 400 pct., og der er opstået flaskehalse i systemet. Antallet af anlægsprojekter er samtidig steget med 180 pct., og mange projekter er forsinkede.
Ifølge Energinet skyldes det især længere leveringstider på kabler og teknisk udstyr samt forlængede sagsbehandlingstider hos miljømyndighederne. Miljøgodkendelser og anden myndighedsbehandling tager længere tid, blandt andet fordi flere projekter presser kapaciteten i de relevante forvaltninger. Derfor har Energinet i begyndelsen af 2025 indledt et samarbejde med en række netkunder om at finde nye modeller.
-Energinet hilser alle nye samarbejdsmodeller velkommen, hvis de kan effektivisere opgaveløsningen, når vi skal tilslutte nye solcelleanlæg, vindmølleparker eller store industrielle elforbrugere til Energinets del af elnettet. Vi kan fx se nogle oplagte muligheder for at øge hastigheden i den grønne omstilling, hvis netkunderne på et tidligere tidspunkt end Energinet kan forberede anlæggelsen af de kabler og det højspændingsudstyr, som skal bruges til at koble deres anlæg på elnettet, siger Søren Dupont Kristensen, der er driftsdirektør i Energinet.
På et arbejdsmøde 3. september 2025 med deltagelse af netkunderne Eurowind Energy, Momentum Green Energy, Wind Estate, CIP Fonden, Google, Westorix og European Energy blev en række mulige opgaver diskuteret. De spænder fra arealforberedelse og indhentelse af miljøgodkendelser til egentligt byggeri af anlæg, som senere vil blive overdraget til Energinet.
- I Eurowind Energy er vi klar til at se på alle løsninger, som kan få vores energiparker hurtigere på elnettet. Vi har længe foreslået, at vi kan overtage nogle af Energinets traditionelle opgaver. Vi er derfor glade for at indgå i samarbejdet om at finde løsninger og i sidste ende forhåbentligt flytte nogle opgaver til os som netkunder - for at skubbe hastigheden i vejret, siger Jens Rasmussen, CEO, Eurowind Energy.
Komplekse opgaver som indkøb og byggeri på vegne af Energinet kan være vanskelige at overføre på grund af lovgivning og udbudsregler. Men enklere opgaver kan potentielt udlægges hurtigere. Det skal nu undersøges nærmere.
Konklusionerne fra arbejdet ventes i efteråret og skal danne grundlag for en bredere offentlig debat om fremtidens opgavefordeling.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.