Når Vestas-teknikere og besætning på jack-up skibe, der skal arbejde på opstillingen af de 50 møller, som kommer til at udgøre Iberdrolas Baltic Eagle Wind Farm i Østersøen, så vil en det foregå med helikoptertransport, som er delvist drevet af bæredygtigt brændstof (SAF). Det oplyser Vestas i en meddelelse.
Konkret vil helikopterserviceudbyderen HeliService bruge helikoptere fra Leonardo S.p.a., der flyver på cirka 40 pct. SAF leveret af DCC & Shell Aviation Denmark A/S. En blandingsrate på 40 pct. SAF er tæt på den højest tilladte iblandingsrate i dag, og det er første gang, at SAF-drevne helikoptere med en så høj blandingsrate bruges til en stor del af konstruktionsfasen af en havvindmøllepark.
- Vestas' beslutning om at bruge SAF til crew change-flyvninger viser vores fælles engagement i at operere mere bæredygtigt med hensyn til CO2-reduktion. HeliServices Leonardo-helikoptere drevet af motorer fra luftfartsproducenten Pratt & Whitney er allerede i dag designet til at kunne operere med SAF, siger Oliver Freiland, CEO hos HeliService.
SAF er et brændstof fremstillet af bioaffaldsmaterialer som brugt madolie eller talg. Ved at iblande SAF vil der være en CO2-besparelse på ca. 32 pct. pr. flyvning sammenlignet med brug af konventionelt jetbrændstof.
Pilotprojektet er i overensstemmelse med Vestas’ bæredygtighedsstrategi, som bl.a. har som mål at blive CO2-neutral selskabets egne aktiviteter inden 2030, samt reducere emissioner i forsyningskæden med 45 pct. pr. MWh produceret. Offshore er et vigtigt punkt, da konstruktion offshore har væsentligt højere CO2-udledninger end offshore. Vestas vil vurdere virkningen af SAF efter pilotprojektets afslutning.
- Dette er endnu et initiativ, hvorigennem Vestas fortsætter med at implementere sin bæredygtighedsstrategi. Der er et betydeligt behov for mere bæredygtige løsninger under disse vindmølleparkeres konstruktions- og driftsfaser. Potentialet for at bruge SAF i offshore-operationer er højt, siger Kieran Walsh, Senior Vice President og Head of Construction hos Vestas Northern & Central Europe.
DCC & Shell Aviation Denmark vil levere SAF'en til Roskilde Lufthavn, som bliver helikopterbase for vindmølleparken, mens pilotprojektet står på. Baltic Eagles 50 møller får en samlet effekt på 476 MW, og vindmøllerparken skal efter planen være i drift inden udgangen af 2024.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.