
Vindmøllers påvirkning på dyrelivet i de områder, hvor de bliver opstillet er altid en del af undersøgelsesfasen inden møller bliver sat op. Og nogle gange bruges risikoen for, at fugle kolliderer med vindmøllevinger, som argument mod brugen af vindenergi.
Bekymringer for at fugle kolliderer med vindmøllevinger, bør dog ikke være det, der sætter en stopper for nye vindmøller. I hvert fald, hvis man kigger på data fra en ny rapport.
Rapporten, som er den hidtil mest omfattende og teknologisk avancerede på området til dato, viser at havfugle ud for Storbritanniens kyst er bedre til at undvige vindmøllevinger end tidligere antaget, oplyser Vattenfall i en pressemeddelelse.
Ved hjælp af radar og kameraer har forskerne overvåget, hvordan fuglene i Aberdeen-bugten i Nordsøen på Skotlands østkyst opførte sig over en toårig periode. Sølvmågernes, sulernes, ridernes og svartbagenes færden ved havmølleparken i Aberdeen blev undersøgt indgående fra april til oktober, hvor fugleaktiviteten er på sit højeste.
Ingen fugle dræbt af vindmøllevinger
Resultaterne viser, at fuglenes bevægelsesmønstre tilpasser sig vindmøllevingerne fra ca. 120 meter, og de tilpasser sig mere og mere præcist, jo tættere fuglene kommer på rotorerne. Der var også visse variationer blandt de undersøgte havfugle. Sølvmågerne og riderne lavede vandrette undvigelsesmanøvrer længere væk fra vingerne, henholdsvis 90-110 og 140-160 meter væk, mens sulerne og svartbagene kun udviste undvigelsesadfærd henholdsvis 40 og 50 meter fra vingens spids.
Som følge af at fuglene altså undveg møllevingerne blev der i den periode, hvor undersøgelsen stod på, ikke registreret et eneste sammenstød mellem en fugl og en vindmøllevinge, selvom der er risiko for, at fuglene kommer i kontakt med vingerne.
- Det er det vigtigste resultat, siger Henrik Skov, som stod i spidsen for projektet.
- Folk har hævdet, at det ville være nødvendigt med meget dyre løsninger for at undgå sammenstød (med vindmøllevinger), men de arter, vi har sporet, gør et fantastisk stykke arbejde for at undvige dem. De lader til at være meget dygtige til at overleve i et vindmøllemiljø, tilføjer han.
Kan forenkle godkendelser for vindmølleprojekter
Det har tidligere været svært at forske i kollisionsrisikoen for fugle ude på havet. På land er det relativt nemt at overvåge vindmøllernes påvirkning, men ude på havet, under ofte barske vejrforhold, er arbejdet mere vanskeligt.
Den unikke og hidtil uudnyttede, tekniske løsning til undersøgelsen har været at kombinere radardata med kameraer. Dette med henblik på at identificere havfuglearterne og skabe et tredimensionelt billede af fuglenes flyvemønstre, samt hvordan de undviger vingerne. scas
Resultaterne kan potentielt bane vejen for enklere godkendelsesprocesser for havbaseret vindenergi.
- Der knytter sig en væsentlig uvished til prognoser om kollisionsrisikoen i forbindelse med vurderinger af miljøbelastningen, fortæller Robin Cox, Vattenfalls Project Manager for undersøgelsen. Han fortsætter:
- Med dette projekt har vi været i stand til at indsamle data, som vi håber kan bruges til at forbedre vores evne til at forudsige kollisionsrisici mere præcist og dermed gøre det muligt at udlede mere realistiske tal til estimater af den kumulative påvirkning af vindmølleparker i Nordsøen.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.