
Organisationer, der satser på medarbejdernes personlige udvikling, kreativitet og mulighed for fordybelse, klarer sig markant bedre økonomisk end andre. Det viser en ny global undersøgelse fra Deloitte. Det skriver Deloitte i en pressemeddelelse.
– Hvordan skaber vi psykologisk tryghed, tilhørsforhold og plads til fordybelse hos vores medarbejdere, når forretningen er under pres for at være agil og omstillingsparat? Det er noget, som mange ledere spørger sig selv om. Svaret ligger i høj grad i en gentænkning af lederens rolle, så der bliver bedre plads til det, der betyder mest – nemlig udviklingen af de menneskelige kompetencer og livslang læring
siger head of people & purpose i Deloitte Nikolaj Malchow-Møller.
Undersøgelsen viser, at virksomheder, som prioriterer udvikling og kreativitet, er 1,8 gange mere tilbøjelige til at have bedre økonomiske resultater, 1,4 gange mere tilbøjelige til at skabe bred værdi for kunder og samfund og 1,6 gange mere tilbøjelige til at tilbyde medarbejderne meningsfulde opgaver.
Samtidig peger analysen på, at traditionelle jobbeskrivelser og lineære karriereveje er på retur, ligesom egne skriveborde og faste mødetider er på vej ud. Mere end halvdelen (54 pct.) af de adspurgte er bekymrede over, at grænserne mellem arbejdsliv og privatliv er ved at udviskes.
Ifølge Deloitte bruger ledere i dag i gennemsnit kun 13 pct. af deres tid på medarbejderudvikling, mens næsten 40 pct. går med uforudsete opgaver og administration. Her kan ny teknologi som AI ifølge Deloitte aflaste ledere og frigøre tid til egentlig ledelse.
Undersøgelsen peger desuden på behovet for nye metoder til at forstå og motivere medarbejdere. Teknologier, der tidligere blev brugt til at påvirke forbrugeradfærd, kan nu anvendes til at fremme medarbejdernes præstationer og innovation.
jel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.