
Port of Aalborg-koncernen er lykkedes med at styre sikkert igennem et særligt år, der blandt andet bød på afslutningen på et næsten 50 år langt samarbejde om Grønlandstrafikken i Aalborg, da det sidste skib fra Royal Arctic Line sejlede fra Aalborg havn den 22. juni, og i stedet valgte at lægge deres trafik i Aarhus Havn.
Konkret leverede Port of Aalborg i 2022 en omsætning på 239,5 mio. kr., hvilket lige nøjagtigt overgår omsætningen fra 2021 på 239,2 mio. kr., mens bundlinjen ramte 66,6 mio. kr. Og den udvikling er tilfredsstillende, mener bestyrelsesformand Lasse Frimand Jensen.
- 2022 var på mange måder et ekstraordinært år både i verden og hos os. Selvom vi selvfølgelig kan mærke det, når et så stort og langvarigt kundeforhold forsvinder, viser regnskabet, at vores forretningsmodel er robust som følge af vores strategiske udvikling over de seneste 10-15 år, hvor vi blandt andet har investeret massivt i vores erhvervspark og multimodale logistikfaciliter, siger bestyrelsesformanden.
Fortsatte investeringer i erhvervspark
Port of Aalborg ejer 4,2 mio. kvm. erhvervsareal med tilhørende kajanlæg og infrastruktur samt knap 200.000 kvm. kontor- og lagerbygningsareal til udlejning. Og 2022 bød på fortsat udvikling af koncernens erhvervspark på Østhavnen.
I 2022 er der færdiggjort byggeri på 16.000 kvm, ligesom koncernen har erhvervet en industribygning på 10.000 kvm. Port of Aalborg kunne i 2022 desuden indvie en kajforlængelse på hele 100 meter. Og udviklingen fortsætter i 2023:
- Vi forsætter med at videreudvikle vores faciliteter, så vi kan skabe de bedst mulige rammer for erhvervslivet. Der er generelt rigtig god fremdrift i vores nyeste udstykning Ankeret, hvor vi i år færdiggør tre betydelige byggeprojekter på i alt 25.000 kvm., og vi er desuden i dialog med flere virksomheder om mulighederne for at etablere sig hos os, siger Kristian Thulesen Dahl, som er adm. direktør hos Port of Aalborg.
I løbet af 2022 etablerede blandt andre Mollerup Mølle, Danske Fragtmænd og Netic nye aktiviteter på Østhavnen.
Vækst gennem grøn omstilling
Med Royal Arctic Line farvel er der skabt mulighed for en ny start for containertrafikken ind og ud af Nordjylland. Port of Aalborg har per 1. januar 2023 overtaget driften af Østhavnens containerterminal, der har faste ugentlige anløb fra Unifeeder. Og koncernen har sat alle sejl ind på at tiltrække flere store containerrederier til Aalborg.
- Efter knap 50 år, hvor containerterminalen først og fremmest har været drevet på Grønlandstransportens præmisser som følge af forsyningspligten, er fokus nu først og fremmest på de nordjyske virksomheder og speditørernes interesser. Vi tror på, at vi sammen med erhvervslivet, gode samarbejdspartnere samt gennem smarte og innovative løsninger og investeringer kan skabe grobund for ny containervækst i Aalborg, siger Kristian Thulesen Dahl.
De innovative løsninger kan blandt andet komme via EU-projektet AEGIS (Advanced Efficient and Green Inter-modal Systems). Port of Aalborg er case i projektet, hvor der specifikt udarbejdes konkrete koncepter for, hvordan der kan skabes en fuldautomatiseret terminal, som kan håndtere både container-, ro/ro- og bulk-transport via nærskibsfart og jernbanenettet, så der flyttes transport væk fra vejnettet.
- AEGIS-projektet er godt eksempel på, at vi ønsker at spille en afgørende rolle som katalysator for grøn omstilling. Vi står foran en tid, hvor den grønne omstilling for alvor skal tage fart, hvis vi skal nå klimamålene, og her har vi som en havn, der i forvejen huser stærke klynger inden for vindsektoren og power-to-x, rigtig meget at bidrage med. Vi tror på, at det potentielt også kan føre til rigtig mange nye jobs og vækst, forklarer Kristian Thulesen Dahl.
Port of Aalborg deltager aktuelt i en række projekter inden for power-to-x og CO2-fangst og underskrev i 2022 en hensigtserklæring med European Energy om etableringen af et nyt power-to-x-anlæg på havnen, der efter planen skal producere op mod 75.000 tons e-metanol om året.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.