
To elselskaber er ifølge Forbrugerombudsmanden været for dårlige i deres kommunikation til kunder, i forbindelse med prisstigninger, hvilket har ført til vildledning og uretmæssige prisstigninger for flere kunder, som kan have krav på tilbagebetaling, oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Det drejer sig selskaberne b.energy A/S (tidligere Blue Energy A/S) og Vindstød A/S, som begge ikke har orienteret deres kunder tilstrækkeligt om prisstigninger på deres produkter.
B.energy bliver kritiseret for siden 2016 at have et nethåndteringsgebyr på 49 kr. om måneden til dækning af selskabets omkostning ved at varetage nogle opgaver, som blev flyttet fra netselskaberne til elselskaberne pr. 1. april 2016.
Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på opkrævningen af gebyret i slutningen af 2021 i forbindelse med behandling af en sag om elselskabets telefonsalg. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kunne b.energy ikke indføre gebyret over for de forbrugere, som dengang havde et abonnement hos selskabet, uden forbrugernes aktive accept.
"Da forbrugerne ikke accepterede gebyret, har de ikke været forpligtet til at betale gebyret. Gebyret blev heller ikke varslet på en klar og forståelig måde over for selskabets kunder," lyder det fra Forbrugerombudsmanden.
Tilsynsmyndigheden vurderer ligeledes, at b.energy vildledte forbrugerne. Det skyldes, at markedsføringen af b.energys produkter på b.energys hjemmeside vildledte forbrugerne til at tro, at selskabets el-produkter var billigere, end de reelt var, fordi produkternes pris var oplyst uden nethåndteringsgebyret på 49 kr. pr. måned.
Forbrugerombudsmanden har derfor indskærpet vildledningsforbuddet i markedsføringsloven over for b.energy.
Kan have krav på tilbagebetaling
Vindstøds sag strækker sig ikke så langt tilbage. I 2021 varslede selskabet i en mail til sine kunder, at deres el-produkt ville ændre sig pr. 1. januar 2022, hvilket ville indebære en højere pris. Ifølge Forbrugerombudsmanden fremgik prisstigningen dog for langt nede i mailen, samtidig var oplysningerne også for vanskelige at forstå.
"Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse har Vindstød derfor ikke varslet prisændringen klart og forståeligt over for selskabets kunder. Som udgangspunkt har kunderne derfor ikke været bundet af prisændringen", skriver Forbrugerombudsmanden i en meddelelse og fortsætter:
"Det er endvidere Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Vindstøds varslingsmail var vildledende, da det ikke fremgik tydeligt af mailen, at det bl.a. var en varsling om en prisforhøjelse. Forbrugerombudsmanden har derfor indskærpet vildledningsforbuddet i markedsføringsloven over for Vindstød."
Hvis kunder fik ændret deres produkt hos Vindstød pr. 1. januar 2022, kan de have et tilbagebetalingskrav. Det samme gælder kunder hos b.energy 1. april 2016, kan de have et tilbagebetalingskrav eller et krav på modregning af betalte nethåndteringsgebyr. Kunderne skal dog være opmærksom på, at kravet kan være tabt, hvis de ikke har gjort indsigelse indtil nu, oplyser Forbrugerombudsmanden.
Desuden har tilsynsmyndigheden nu også intensiveret sit tilsyn med virksomheders varsling af ændringer i en løbende aftale, herunder på energiområdet.
- Virksomheder kan kun ændre i deres aftaler med forbrugerne, hvis det fremgår af aftalerne, at de kan ændres uden forbrugernes aktive samtykke. I så fald skal forbrugerne tydeligt varsles om ændringerne, så de har mulighed for at vurdere, om de ønsker at fortsætte som kunder på de ændrede vilkår, siger forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
Hele kendelsen kan læses her.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.